Fem sätt att integrera data i dina processer och fatta bättre inköpsbeslut
Kommer du ihåg hur det var att se din mamma laga mat? Varje gång hon ville söka inspiration till något nytt slog hon i en kokbok som bestod av en bunt inbundna sidor på en bokhylla.
Har du någonsin sett din son eller dotter laga mat? De lägger surfplattan eller mobilen på köksbänken och surfar på sidor som har koll på deras profiler och ger dem idéer på vad de kan laga.
Låter det bekant? Hur vi söker information och hittar lösningar för våra fritidsprojekt går ofta i bräschen för vad som händer på kontoret. Förr fick resekonsulter en bibba med utskrivna datarapporter. Sedan blev rapporterna digitala. De är fortfarande digitala idag, men de finns inte bara på stationära datorer utan är tillgängliga från mobila enheter var som helst – till och med från köksbänken.
Ett datadrivet företag karaktäriseras av integrationen av statistik och data i företagets arbetssätt. Det kan generera stora fördelar för inköp generellt, och för reseinköp specifikt.
Här är fem saker som kan göra skillnad för inköp i ett datadrivet företag och exempel på hur du kan hitta rätt lösning på varje problem.
1 Företagskulturen
Anställda på datadrivna företag använder alltid data som grund för beslutsfattande. Vissa experter förespråkar till och med att göra detta obligatoriskt för alla avdelningar inom företagen så att det blir allas naturliga tillvägagångssätt.
Att använda data när man fattar inköpsbeslut kanske låter självklart, men det görs inte alltid i praktiken. Tänk på hur många gånger ett hotell väljs till en konferens på grund av en lång och god arbetsrelation med hotelledningen. Kriterier som avstånd för deltagare, faciliteter för anställda med särskilda behov och till och med Wi-Fi-hastighet är datapunkter som kan tas med i beräkningen. Relationer kan också vara önskvärda, men de bör inte ligga till grund för det slutgiltiga beslutet.
2 Teknologi
En inköpsavdelning kan inte fatta datadrivna beslut om företaget inte har investerat i teknologi som samlar den data som krävs. Reseavdelningar behöver en bokningsplattform med det utbud resenärer vill ha, och ett användarvänligt verktyg som de kommer att använda genomgående så att omfattande data samlas in.
3 Maskininlärning
Människor har alltid försökt besvara sina frågor med hjälp av data. Utmaningen är att ställa rätt frågor, och det är där maskininlärning kan bli ovärderlig. Den använder algoritmer som identifierar relevanta trender och belyser de problem - och lösningar - som är viktiga i förhållande till målsättningen.
4 Målsättningar
Travel Management kan producera många nyckeltal för verksamheten, från de tio populäraste avrese- och ankomstdestinationerna och efterlevnad av kabinklass till användargrad av onlinebokning. Inköpsansvariga bör identifiera de nyckeltal som är relevanta för de målsättningar som gäller deras eget reseprogram.
5 Kunskap
Reseinköpare och Travel Managers måste vara bekanta med siffrorna och ha kunskap om vad de innebär – annars kan de inte hitta några lösningar. Ledarskap handlar i slutändan om att identifiera de handlingar som är mest sannolika att leverera de lösningar som leder till målsättningarna.
Omfattande data ger inköpsansvariga mer utrymme att vara mer flexibla, hålla sig rörliga och agera snabbt om situationen kräver det. När ekonomiska händelser, som till exempel Brexit, inträffar och inköpsansvariga ombes dra ner på budgeten, måste de veta hur och var de kan göra det.
Was this content helpful?