Skip to main content

Diskutera reseförändringar på Business Travel Show 2021

Posted: 23 September 2021
Business Travel Leaders Mixing At BTS

Av Tristan Smith, VP Commercial - SME and SDR

Kommer du ihåg när du deltog på en mässa senast? Inte via Zoom eller någon virtuell mässa – jag menar en fysisk mässa, som är full av riktiga människor. För mig kommer Business Travel Show i London att vara den första ”riktiga” mässan jag besöker sedan pandemin började. Faktum är att det kommer att vara det första fysiska evenemanget jag deltar i sedan Business Travel Show i London 2020, som hölls precis före Storbritanniens första nedstängning.

Vi har alla behövt anpassa oss efter nya sätt att arbeta, och det har inneburit att vi inte har kunnat delta i omtyckta evenemang. När vi blickar tillbaka på året som affärsresebranschen just har haft är det enkelt att se att det främst har handlat om anpassning – särskilt för Travel Managers.

Travel Managers har haft händerna fulla med att både hjälpa resenärerna och ge råd till företagsledningen under utmanande omständigheter. Egencia utförde nyligen en enkätundersökning med Travel Managers över hela världen för att ta reda på mer om hur Travel Managerns roll förändrades under pandemin och vad vi kan förvänta oss i framtiden. Hela rapporten är intressant, men jag tycker att följande punkter stack ut extra mycket.

Affärsresor, som vi saknat er

Nästan en femtedel av alla Travel Managers tyckte att pandemin har försvårat arbetet för till exempel säljare och konsulter, som förlitar sig på möten ansikte mot ansikte för att knyta nya kontakter och snabbt skapa förtroende. Åtta av tio sa även att begränsningar för fysiska evenemang påverkade deras arbetssätt.

Detta verkar logiskt och tycks även vara kopplat till resultaten i rapporten från Harvard Business Review Analytics i samarbete med Egencia från 2019. 62 procent av alla Travel Managers sa att möjligheten att bygga närmare relationer med viktiga kunder är en av de viktigaste externa fördelarna med en stark resekultur.

Affärsresor kommer tillbaka: vad har förändrats?

Många företag omdefinierar och formaliserar vad de anser vara nödvändiga resor, till exempel för att minimera risker eller främja hållbarheten.

35 procent av alla Travel Managers höll med om att kundservice eller support var tillräckliga anledningar att göra en resa nödvändig, och att detta omfattar uppgifter som underhåll av arbetsplatser och reparationer av maskiner. Detta bekräftas av Egencias data om resetrender. Våra siffror visar att tillverkningsbranschen har haft flest bokningar under de senaste 60 dagarna, och att mängden bokningar där har ökat med 28 procent.

En liknande andel tillfrågande, 30 procent, sade även att det var viktigt att ha personliga möten för att sluta stora affärsuppgörelser. Vissa affärsresor fyller alltså en funktion som en del av företagets verksamhetsstrategi, men är de lämpliga utifrån ett säkerhetsperspektiv?

Vilka resor är tillåtna? Har företaget en tydlig definition av vad som anses vara lämpliga affärsresor? Experterna på FESTIVE ROAD1 har gjort ett fantastiskt jobb med att förklara detta och skapat en strukturmall för tillåtna resor, där tillåtna resor definieras som: tillåts av företaget + tillåts av resenärerna + tillåts av myndigheter = tillåtna resor.

Vad är sig likt inom affärsresor?

Affärsresebranschen har förändrats, men många prioriteringar är sig lika. Nästan en femtedel av de tillfrågade sade att det viktigaste fokusområdet var att analysera data för att hitta nya sätt att göra besparingar. Besparingar är alltså fortfarande något som prioriteras högt.

Hur är det med konkurrensen? Den har inte heller förändrats. Oavsett vad du tycker om att arbeta på distans jämfört med på kontoret går det inte att förneka att det finns vissa saker man måste vara fysiskt närvarande för att kunna uträtta. I maj 2021 sade Jamie Dimon, VD på JP Morgan Chase2, att de gått miste om affärer eftersom bankirer från andra företag hade fortsatt att mötas personligt, medan de på JP Morgan Chase arbetade på distans.

Säkerheten fortsätter också att vara en prioritet, och Travel Managers behöver tillgång till rätt reseteknologi så att de kan uppdatera företagets resepolicyer efter behov, kommunicera med resenärerna på ett snabbt och effektivt sätt och hålla sig uppdaterade om var resenärerna håller hus. ”Det är mitt jobb att ta hand om våra resenärer. Jag behöver effektiva verktyg som hjälper mig att ta hand om våra anställda i de nödfall som kan uppstå under resor”, förklarar Niklas Nordström, strategisk inköpare på Attendo.

Resandets lockelse

Som företagsledare med vanan att träffa kunder, potentiella kunder och mitt globala team ser jag fram emot att komma igång med resandet igen. I september kommer jag att medverka i Business Travel Show i London, och jag ser fram emot att träffa gamla vänner, kollegor och andra ledare i branschen. Jag ser särskilt fram emot att tala ansikte mot ansikte med Travel Managers angående några av utmaningarna de tagit sig an under det senaste året, och några av de oväntade positiva sidor av pandemin som de stött på.

Ladda ned Travel Managerns växande roll – en fullständig guide för att lära dig mer om vad som har förändrats för Travel Managers och vad vi kan förvänta oss i framtiden.

1. FESTIVE ROAD. 2021. Permissible Travel Framework. https://www.festive-road.com/the-permissible-travel-framework/
2. Son, H., and Giel, D. 2021. Jamie Dimon, fed up with Zoom calls and remote work, says commuting to offices will make a comeback. CNBC.com. https://www.cnbc.com/2021/05/04/jamie-dimon-fed-up-with-zoom-calls-and-remote-work-says-commuting-to-offices-will-make-a-comeback.html

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta oss.