Skip to main content

Reseförsäkring – vad det är och varför du bör överväga att skaffa en

Posted: 25 February 2021
Business Travel Insurance Policy

Affärsresenärer är väl bekanta med alla saker som kan gå snett på en affärsresa. Inställda flyg. Borttappat bagage. Förseningar som beror på dåliga väderförhållanden. Det är alltid bra att vara förberedd på att någon form av problem kan uppstå på resan, oavsett om det rör sig om en inrikes- eller en utrikesresa. Men för affärsresenärer kan förseningar innebära missade försäljningsmöjligheter och besvikna kunder. Då är det är inte bara en olägenhet, utan något som kan påverka hela företaget negativt.

Det är Travel Managern som ansvarar för att minska påverkan från dessa risker. Varje inställt flyg och ändrad resplan kostar företaget pengar i form av icke-återbetalningsbara biljetter eller extra ombokningsavgifter. Men det här ansvaret handlar om mer än att bara hålla koll på utgifterna. Travel Managern ska även se till att resenärerna är trygga, särskilt när de reser internationellt.

Försäkringar för affärsresor är ett sätt att minska de ekonomiska konsekvenserna när det oväntade inträffar och de kan även få dig och resenärerna att känna sig tryggare. Dessa försäkringar gör det enklare att hantera plötsliga reseändringar och skyddar dig mot vissa ekonomiska risker och förluster. Det handlar inte heller bara om inställda flyg och försenat bagage. Säg till exempel att du blir sjuk och att en läkare råder dig att avboka din resa. Om du då inte har en reseförsäkring kommer du att förlora alla icke-återbetalningsbara avgifter som du redan har betalat.

Det är därför Egencia samarbetar med Allianz Global Assistance för att ge resenärerna som bokar affärsresor via vår plattform tillgång till extra trygghet i form av flygreseförsäkring.

Därför behöver du en reseförsäkringsplan

Alla resenärer har någon gång varit med om att flyget ställs in eller att bagage tappas bort. Problem kan lätt uppstå på resor med många mellanlandningar, särskilt när du reser internationellt. Men det finns många fler problem som kan uppstå på affärsresan.

  • Försenade och oväntat inställda flyg kan göra att du missar viktiga möten.
  • Svåra väderförhållanden kan stänga av resvägar och förhindra dig från att nå resmålet i tid.
  • En skada eller en sjukdom kan tvinga dig att avboka eller boka om en planerad resa.
  • Om du drabbas av en svår sjukdom när du reser kan det leda till att du akut måste evakueras eller ändra resan i sista minuten för att du ska kunna ta dig ut ur landet.
  • Incheckat bagage som innehåller viktig utrustning, presentationsmaterial eller personliga föremål som kreditkort kan försenas eller bli stulna.

Vi lever i en dynamisk, oförutsägbar värld. Det är inte en fråga om huruvida det kommer att ske, utan när. Med en försäkring för affärsresor kan du få ersättning för icke-återbetalningsbara utgifter som du har betalat för flygresor eller hotell. Den kan även ersätta dig för kostnaderna för akutsjukvård när dina medarbetare är ute och reser. Det viktigaste är att du ser till att du har rätt typ av reseförsäkringsplan.

Hur, när och var du kan skaffa en reseförsäkring

Du vill inte vänta för länge innan du köper en reseförsäkring. Bäst är om du köper den i samband med att du bokar affärsresan.

När du bokar affärsresor hos Egencia kan du köpa en försäkring för affärsresor av Allianz Global Assistance. Allianz Global Assistance är en Egencia Advantage-partner som tillhandahåller reseförsäkringar som skyddar resenärer och som i USA täcker upp till 28 olika anledningar till att en resa måste avbokas. Allianz erbjuder dessutom täckning i 15 länder i EMEA-regionen. Deras kundservice är alltid redo att hjälpa resenärer som är på resande fot, dygnet runt, året om. De kan bland annat hjälpa till med

  • avbokningar
  • avbrutna resor
  • assistans i nödsituationer dygnet runt
  • försenade resor och försenat bagage.

Egencia integrerar reseförsäkringsskyddet med de andra uppgifterna i resplanen genom att göra dessa alternativ tillgängliga direkt i bokningsverktyget. För att förenkla hanteringen av affärsreseprogrammet finns all information tillgänglig i en och samma portal.

Utöver reseförsäkringar

Det finns även andra program som kan ge återbetalningsskydd i fall där reseförsäkringar inte begärs eller finns tillgängliga. Resenärer inom EU som bokar resor genom Egencia kan till exempel använda AirHelp för att få hjälp med inställda eller försenade flyg i EU. AirHelp är dock inte en försäkringspolicy, utan ett program som gör det möjligt att få ersättning för vissa flygkostnader när flygen drabbas av störningar.

Egencia kan hjälpa dig att hitta alla resurser som du behöver för att framgångsrikt hantera affärsreseprogrammet.

Gäller i enlighet med regler och villkor samt exklusioner. Försäkringsförmåner tecknas av BCS Insurance Company (OH, Administrative Office: 2 Mid America Plaza, Suite 200, Oakbrook Terrace, Illinois 60181, USA), som har klassats som “A-” (Excellent) av A.M. Best Co., under BCS Form No. 52.201 series eller 52.401 series, eller Jefferson Insurance Company (NY, Administrative Office: 9950 Mayland Drive, Richmond, Virginia 23233, USA), som har klassats som “A+” (Superior) av A.M. Best Co., under Jefferson Form No. 101 -C series eller 101-P series, beroende på i vilken delstat du bor eller vilken plan som har valts. Planer är endast tillgängliga för bosatta i USA och det är möjligt att de inte är tillgängliga i alla områden. Allianz Global Assistance och Allianz Travel Insurance är märken som tillhör AGA Service Company och utför verksamhet under namnet Allianz Global Assistance eller dess affiliates. Allianz Travel Insurances produkter distribueras av Allianz Global Assistance, som är är producent och administratör med rättigheter till planerna och en affiliate för Jefferson Insurance Company. Försäkringstagare ska inte få särskilda förmåner eller fördelar på grund av kopplikngen mellan AGA Service Company och Jefferson Insurance Company. Till planerna räknas försäkringsförmåner och assistanstjänster. Eventuella assistanstjänster som har köpts och som inte gäller försäkring erbjuds genom AGA Service Company. Med undantag för de fall där så uttryckligen erbjuds enligt din plan är du ansvarig för eventuella kostnader du ådrar dig från tredjeparter. Kontakta AGA Service Company på +1 800-284-8300 eller 9950 Mayland Drive, Richmond, Virginia 23233, USA eller customerservice@allianzassistance.com.

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta oss.