Skip to main content

Så tacklar du motgångar på jobbet

5 min
Posted: 17 May 2018Updated: 15 September 2020
Topics: Blogg
global-business-professional-bounceback.jpg
Sa chefen nej? Vann du inte den där kunden? Gick presentationen åt skogen? Så tacklar du motgången och kommer tillbaka starkare än någonsin.
Av: Lelia Gowland, Principal, Gowland, LLC Sa chefen nej? Vann du inte den där kunden? Gick presentationen åt skogen? Sådant händer oss alla, men när man är med om motgångar på arbetet kan det vara svårt att hålla sig objektiv. Föreställ dig att du just har hållit ett föredrag om ditt reseprogram för företagets CFO, och att det gick helt åt pipan. Det känns som om mötet inte kunde ha gått värre, och du går därifrån med en otrygg känsla i maggropen. När du lyssnar till din inre dialog känns det som om du håller på att förvandlas till Meryl Streeps rollfigur i början av Djävulen bär Prada; du hånar dig själv med elaka kommentarer och ett fördömande tonläge. (För dem som inte har haft nöjet att se filmen är citat som "Detaljerna om din inkompetens är helt irrelevanta för mig" representativa för hennes ledarstil.) Du fortsätter att klandra dig själv för varje enkelt misstag och till slut har du krossat ditt självförtroende. Vi får ofta höra att det bästa sättet att tackla motgångar som de här är att bygga upp sin självkänsla. Men det finns ett bättre sätt! Enligt psykologen Kristin Neff är det faktiskt mycket bättre att fokusera på att känna medkänsla för sig själv för att återhämta sig efter ett nederlag på jobbet. Självförtroende bygger på att man jämför sig själv med andra ("Jag är bäst. Stjärna i kanten till mig!"), medan självmedkänsla handlar om hur vi förhåller oss till oss själva. Självmedkänsla kan delas upp i tre kategorier: att vara snäll mot själv, en känsla av medmänsklighet och mindfulness.

Så här fungerar de tre strategierna i praktiken:

1. Att vara snäll mot sig själv (jmf. självkritisk)
Enligt författaren Mike Robbins får vi lära oss mycket om hur man interagerar med andra, men inte om hur man interagerar med sig själv. Om du någon gång har tagit dig tid att skriva ner din inre monolog när du är frustrerad på dig själv, så har du säkert lagt märke till att det är sannolikt att du säger saker till dig själv du aldrig skulle säga till någon annan, och speciellt inte till någon du tycker om. Att vara snäll mot sig själv handlar om att tala till sig själv på samma sätt som du skulle tala till en vän du bryr dig mycket om. Istället för att döma dig själv i Djävulen bär Prada-stil, ska du sträva efter att vara hjälpsam och förstående mot dig själv. Tala i en stöttande och lugnande ton. Den som har självmedkänsla ser sina brister som normala. Neff skriver: "Istället för att oupphörligen kritisera oss själva för att vi är otillräckliga, betyder självmedkänsla att acceptera det faktum att vi inte är perfekta." Så här kan din inre monolog låta efter mötet med de två olika inställningarna:
  • Självkritisk: "Vad tusan sysslade du med där inne? Om du visste vad du höll på med skulle du inte ha pratat bort dig under halva mötet. Nu undrar nog chefen varför du har det här jobbet."
  • Vara snäll mot sig själv: "Ja, det där mötet hade ju kunnat gå bättre. Hade du kunnat förbereda dig mer? Absolut. Men nu går det inte att ändra på det, så det är okej. Det går inte att alltid vara perfekt på alla möten. Skriv ett meddelande där du lovar att komma med mer detaljer, och följ upp med en rapport till CFO:n."
2. En känsla av medmänsklighet (jmf. en känsla av isolering)
När vi har det besvärligt eller gör ett misstag tänker vi ofta "Vad är det för fel på mig?" och dömer oss själva som i grunden bristfälliga. Vårt misstag eller vår hjärtesorg blir då något vi måste gömma eller klara oss igenom. Neff tycker istället att vi ska ta till oss våra brister som ett enkelt tecken på att vi är mänskliga. Precis varje människa är osäker och begår misstag. Det här är hur normalt som helst. Allt du känner har andra känt innan dig. Du kanske upplever det i ett nytt sammanhang, men känslorna är universella. Så här kan det låta:
  • Känsla av isolering: "Vad pinsamt, nu gjorde du verkligen bort dig. Dina kollegor skulle bli upprörda om de visste det här, och om din chef får veta kommer hon att tappa tilliten till dig."
  • Känsla av medmänsklighet: "Vet du vad? Alla gör bort sig ibland, till och med de människor vi ser upp till allra mest. Det är helt normalt att göra misstag, och även om det inte är speciellt roligt, är det en del av att vara mänsklig."
3. Mindfulness (jmf. överfokusering)
När vi är upprörda har vi en tendens att fokusera på de mest pinsamma, stressiga eller problematiska aspekterna av en situation. Neff kallar detta för "överfokusering"; vi blir fixerade av vår tillfälliga situation eller våra brister och kan inte se något annat. Med hjälp av mindfulness kan vi istället närma oss sådana här situationer med värdefull objektivitet och se händelsen i ett större perspektiv. Det ger dig en känsla av det vidare sammanhanget. Så här kan det låta:
  • Överfokusering: "Nu kommer jag att få sparken eller bli nedflyttad. Och om de låter mig behålla jobbet kommer de säkert att dra ner på min avdelnings budget, och alla kommer att se att det är mitt fel."
  • Mindfulness: "Det gick inte bra på det här mötet, och jag känner mig stressad över det. Men det har ju alltid gått bra för mig tidigare, och jag kan fortsätta att prestera bra på jobbet även i framtiden.
Nu känner jag som jag känner, men jag kommer att gå vidare. Jag kommer inte alltid att känna så som jag känner nu."   Nästa gång din självkänsla får sig en törn, prova med det här: ta tre minuter för att skriva ner allt stressigt, orosfyllt och elakt som kommer upp i huvudet. Ta tre djupa andetag för att starta om. Se sedan om du kan utvärdera situationen igen med hjälp av de tre strategierna för självmedkänsla: att vara snäll mot sig själv, en känsla av medmänsklighet och mindfulness. Det kanske inte är så lätt till en början, men precis som med allt annat blir det lättare och lättare att tänka med självmedkänsla ju mer du övar.
Vill du läsa mer av Lelia? Kolla in Hur du ökar ditt inflytande på jobbet med tre enkla strategier Lelia Gowland arbetar för att göra arbetsplatser bättre för kvinnor. Hon är en eftertraktad föreläsare och skribent som hjälper kvinnor att hitta rätt i karriären. Läs mer på gowlandllc.com.

Vill du få de senaste affärsreseyheterna?

Anmäl dig idag för regelbundna uppdateringar!