Skip to main content

Gör dina affärsresenärer nöjdare med hjälp av data

Posted: 03 July 2018
Topics: Blogg
Wall-of-keys-unlock-the-answer-to-manage-travel.jpeg
Den som gör en sökning efter en semester i Aruba får nuförtiden räkna med att ta emot mängder av e-postmeddelanden och erbjudanden om resor till Karibien med flyg och hotell. Förklaringen till detta är enkel. Om en bokningskanal lyckas förenkla för kunderna att hitta det de vill ha, när de vill ha det, väljer kunden sannolikt denna kanal för att utföra köpet. Engagera användarna Amazon har förstått värdet av en smidig, snabb och stabil shoppingupplevelse för att få sina kunder att hela tiden komma tillbaka. En bokningskanal för affärsresor som tillhandahåller en liknande upplevelse kan givetvis skapa lojalitet på samma sätt. När fler resenärer använder bokningsverktyget kan affärsresebyrån samla in mer data. Genom att identifiera och samla in lämpliga data kan affärsresebyrån öka resenärernas tillfredsställelse framför allt på följande tre sätt:
  1. Bokningshastighet
Affärsresenärer är allt oftare själva ansvariga för att boka sina resor. Det må vara ett nödvändigt administrativt arbete, men bokningsprocessen bör vara snabb och enkel eftersom den inte ingår i affärsresenärernas vanliga arbete. Om verktyget är användarvänligt kommer fler resenärer att använda det oftare, vilket i sin tur gör det möjligt att samla in ytterligare användbar data.
  1. Val av innehåll
Affärsresebyrån kan dra nytta av dessa data för att förbättra det innehåll som resenärerna erbjuds. Data kan användas för att skapa reseprofiler och upptäcka mönster så att affärsresenärernas preferenser snabbt kan identifieras. Med data kan du skapa reseprofiler och snabbt identifiera affärsresenärernas resmönster och preferenser. Om data till exempel visar att en resenär reser till samma resmål vid samma tidpunkt varje vecka, så kan lämpliga flygalternativ prioriteras i bokningsverktyget. En resenär som alltid brukar boka en viss typ av hotell kan i nästa steg få ett automatiskt meddelande som rekommenderar lämpliga alternativ. Genom att erbjuda innehåll som kunden kan tänkas vara intresserad av kan hela resan sammanställas, bokas och betalas med bara ett fåtal knapptryckningar, vilket givetvis gör processen mycket snabbare. Travel Managers kan använda affärsreseteknologi för att skräddarsy innehåll som passar individuella resenärers smaker och preferenser.
  1. Kundupplevelse
Reseinköpare kan, precis som leverantörer, potentiellt använda affärsreseteknologi för att generera data som kan bidra till att förbättra kundens upplevelse. Data kan hjälpa ett företags resenärer på många olika sätt. En begränsad grupp av användare med liknande behov kan ge varandra mer relevanta tips och recensioner än de som går att hitta på allmänna webbplatser som till exempel TripAdvisor. William Vale Hotel kanske är ett bra hotell för resenärer som vill njuta av en upplevelse i trendiga New York på sin fritid, men kollegorna kanske påpekar att det är långt från Brooklyn till mötet på Upper East Side. Resenärsdata och Travel Managers Insamlad data kan inte bara användas för att identifiera individers preferenser, utan även för att hantera ekonomin. Påminnelser som bygger på bokningshistorik kan till exempel genereras för att uppmuntra resenärer att göra tidiga bokningar och att vidta andra åtgärder som sparar pengar. Om en resenär ofta bokar resor till Barcelona den första tisdagen varje månad kan deras nästa bokning generera ett meddelande som frågar om de även vill boka flyg och boende för framtida resor. Resenärsdata kan även användas vid förhandlingar med leverantörer. Hotellpriser handlar inte bara om antalet rumsnätter. Sker tillräckligt många ändringar i sista minuten för att rättfärdiga den extra kostnad det innebär att ha ett avtal med rätt att boka det sista tillgängliga rummet? Om majoriteten av ett företags resenärer brukar resa med bil kan det vara en bra idé att förhandla fram ett pris som även inkluderar parkering. En bra affärsresebyrå har de dataverktyg som Travel Managers behöver för att ge bästa möjliga värde för pengarna och för att förbättra resenärsupplevelsen. Det här är framtidens hantering av affärsresor. Klicka här för att läsa mer om olika lösningar.