Skip to main content

Vill du ha ännu nöjdare resenärer? Använd våra resurser 

4 min
Posted: 23 October 2017Updated: 15 September 2020
Topics: Blogg
travelersatisfactionblog.jpg
Det är inte alltid enkelt att resa i tjänsten. Tjänsteresor kan bära med sig en hel del ångestmoment för resenären: skuldkänslor för att vara borta från familjen, obekanta omgivningar, tidshantering och oro om säkerhet. Det är viktigt att lyssna på sina resenärer för att de ska vara nöjda och glada i affärsresevärlden. 2017 var det år då företagen började fokusera mer på sina anställdas välbefinnande och behov. Den senaste utgåvan av Business Travel News hade titeln Voice of the Traveler. Publikationen mätte affärsresenärers nöjdhet med sina reseprogram i syfte att ta reda på mer om vad resenärer behöver och önskar sig när de är ute och reser. Där identifierades de fem viktigaste resefaktorerna baserat på antalet resor en affärsresenär gjorde per år:
  •  Tillgång till pålitligt internet och dataroaming
  • Tillgång till assistans vid resestörningar
  • Bekväma flygtider, hotellägen o.s.v.
  • Enkel utläggsrapportering
  • Stöd för personlig trygghet
Nu när du vet vad det är resenärer behöver kommer ett antal resurser som kan hjälpa dig att ta reda på hur nöjda dina resenärer är. Vi vet att Travel Managers har flera olika målgrupper, med olika behov, som de behöver ta hänsyn till – både resenärer och beslutsfattare inom företaget – så det är viktigt att ha båda i åtanke när du lägger upp din plan för framtida framgång. Till exempel kräver vissa ekonomi- och inköpsavdelningar en direkt länk mellan resenärers nöjdhet och sänkt personalomsättning eller ökad produktivitet; det enda värdet som räknas är relativt till kostnaden. Carol Velasquez, AVP Procurement på Macerich, berättar att resenärsvänliga policyer kräver att man vinner över ledningen, och har delat med sig av hur hon vann sin egen lednings stöd. Du kan skapa din egen version av presentationen för att övertyga din ledning om att nöjda resenärer leder till lägre personalomsättning, högre produktivitet och bättre kostnadseffektivitet genom att ladda ner hennes PPT-mall. Personalisering med hjälp av teknik  När du har fått med din ledning på noterna måste du försäkra dig om att du har en god förståelse för dina resenärer. Personalisering är en av grundstenarna i att öka resenärers nöjdhet. De vill se relevanta alternativ när de söker efter och bokar resor, vilken enhet de än använder. Affärsresenärer förväntar sig att deras tidigare bokningsbeteenden ska påverka deras reseplanering nu. För att ge dem alternativ och kunna personalisera på ett effektivt sätt behöver du teknik som hjälper dig att förstå användarnas beteende i kontext. Föreställ dig att du landar i en helt ny stad och genast vet vilka alternativ för marktransport, bildelning, promenad eller kollektivtrafik som är snabbast, billigast och inom policyn. Relevanta alternativ kan vara lika viktiga för ett företags resultat som de är för resenärernas nöjdhet. Man kan spara mycket tid och frustration om det är lätt att hitta ett hotell eller resealternativ som motsvarar en resenärs önskemål och behov. En affärsresenär med tillgång till attraktiva alternativ är också mer benägen att boka inom policy. Läs mer om affärsresenärens behovspyramid och fördjupa dig i hur personaliserade reseprogram kan få dina resenärer att känna sig både värdesatta och nöjda. Resenärer som är nöjda med de verktyg, de tjänster och den support de får av sitt företag är mer benägna att följa reseprogrammet. Affärer + nöje = nöjda affärsresenärer  Den färska studien Profile of the American Bleisure Traveler från Expedia Media Solutions avslöjar att 43% av alla affärsresor förlängs till en så kallad ”bleisure trip” eller ”affärsnöjesresa”. Ordet Bleisure beskriver affärsresenärer som även innehåller ett mått av fritid eller semester. Som det ser ut idag är det viktigt för affärsresenärer att få en upplevelse, och att få ut så mycket som möjligt av resan. Varför inte stanna några dagar till och ta med familjen så att ni kan njuta av resmålet tillsammans?  En affärsnöjesresa kan göra mycket för att dämpa de ångestmoment många affärsresenärer upplever när de är iväg i tjänsten. I dagens globala osäkra läge är det många affärsresenärer som känner sig otrygga när de är på resande fot. På grund av den här otryggheten har både Travel Managers och affärsresebyråer börjat fokusera mer på säkerhet och Duty of Care för resenärer. Det är viktigt att ta upp saker dina resenärer oroar sig för, berätta om praxis och policyer och ge dem tillgång till rätt verktyg för hantering av resor. Ladda ner och anpassa vår checklista med hälso- och säkerhetstips för dina resenärer. Kom ihåg att det är av allra största vikt att behandla affärsresenärer som individer med olika behov och önskemål. Om du gör det kommer du att kunna erbjuda en förbättrad reseupplevelse, ökad efterlevnad av policy samt glada och nöjda resenärer.