
Organisationer kan byta affärsresebyrå av en mängd olika anledningar. Det kan handla om ändringar i företagsledningen, företagsförvärv och företagsöverlåtelser eller att den byrå de anlitat inte presterar som väntat. Det finns alltid de som motsäger sig förändringarna och processen kan både ta lång tid och vara svår att genomföra. Men förändringarna kan även leda till konkreta förbättringar: bättre ekonomi, effektivare processer och förbättrad tillfredsställelse bland resenärerna.
En bra hantering av implementeringen kan göra att bytet utförs så smidigt som möjligt. Det kräver dock att Travel Managers lyckas engagera resenärerna och andra interna intressenter som bör involveras både före och under beslutsfattandet. Chansen att förändringarna bemöts positivt är låg om de genomförs utan att de som påverkas först får möjlighet att uttala sig.
När beslutet att utforska vilka möjliga förändringar som kan genomföras har fattats bör du försöka identifiera viktiga interna intressenter och samla dem i en kommitté som ska överse projektet. Kommunicera med dem innan du börjar skicka ut anbudsförfrågningar för att identifiera målsättningar och fastställa prioriteringar. Indikerar feedback från resenärer att de vill ha mer användarvänlig affärsreseteknologi eller bättre åtkomst till innehåll?
Många människor tycker inte om förändringar och de kan vara starkt bundna till den aktuella hanteringen av affärsresor. Oavsett varför företaget vill se över det kontrakt de har med sin affärsresebyrå är det viktigt att ta resenärernas kommentarer i beaktning när ett alternativ ska tas fram.
När du har anlitat den nya affärsresebyrån kan du utföra följande tre steg för att se till att övergången tas emot väl.
- Involvera resenärer och intressenter i implementeringsplanen
- Kommunicera effektivt så att alla kan acceptera förändringarna
- Se över ditt affärsreseprogram