Skip to main content

Så skiljer sig förväntningarna på affärsreseteknologin världen över

Så skiljer sig förväntningarna på affärsreseteknologin världen överSå skiljer sig förväntningarna på affärsreseteknologin världen över

5 min
Publicerades: 15 September 2020
ThinkstockPhotos-517938410-2.jpg

Affärsresor är lika oundvikliga som döden och skatter. Företag och deras anställda accepterar dem, gör dem och försöker att effektivt skapa policy och resenärsvänliga lösningar runt dem. Affärsresenärers förväntningar varierar dock mellan olika regioner i världen, och attityderna påverkas ofta av kulturellt betingade beteenden och teknologistandard vilket kan leda till utmaningar för Travel Managers. Bland de många teknologiska framsteg som har ägt rum de senaste åren finns det inget som är så viktigt och så utbrett som användandet av mobila enheter.  Enligt en uppskattning av tidningen eMarketer fanns det 4,3 miljarder mobilanvändare år 2016, och en undersökning av Expedia Media Solutions i år visar att resenärer världen över - minst 60 procent från varje land - använder sina smarttelefoner flitigt under resan. Så hur skiljer sig attityder om upptag av och förväntningar på teknologi inom affärsresor mellan olika regioner? Egencias 4th Edition Business Travel and Technology Survey* visar på några av likheterna och skillnaderna.

Nordamerika

Från en Travel Managers perspektiv har fokus ökat på att balansera kostnadseffektivitet mot en förbättrad resenärsupplevelse. Resenärer förväntar sig samma sofistikerade teknologi och användarvänlighet som de stöter på i sina privatliv som konsumenter. Över 75 procent av affärsresenärer från USA önskar sig bättre integration mellan enheter* – något som till hög grad börjar bli tillgängligt på konsumentmarknaden. Amerikanska affärsresenärer är också säkra på att ny teknologi kommer att förbättra reseupplevelsen, så nu är det upp till Travel Managers att hitta, testa och implementera de senast utvecklade verktygen till förmån både för de anställda och företagen. Över hälften (55 procent) av USA:s affärsresenärer förväntar sig att framsteg inom artificiell intelligens (AI) kan förbättra deras reseupplevelse.* Men även om affärsresenärerna i USA har en så optimistisk attityd till nyutvecklad teknologi i affärsresevärlden föredrar de en kombination av teknologi och mänskliga representanter för att lösa eventuella problem. Kanadensare å andra sidan reser mindre i tjänsten än sina grannar i söder. (Nästan hälften var bara på två affärsresor förra året.) De är mindre intresserade av integration mellan olika enheter (endast 35 procent önskar sig det), och de tror inte lika starkt på att AI kommer att ge dem en bättre reseupplevelse (45 procent).* Affärsresenärer utanför Nordamerika har mindre förtroende för teknologi för affärsresor och är i allmänhet mycket mindre optimistiska för användningen av den.  I EMEA och APAC är affärsresenärer mer negativa än amerikanerna vad gäller ny teknologi i affärsresebranschen, men de önskar sig fortfarande en högre tillgänglighet mellan olika enheter. 68 procent av affärsresenärer i Singapore och Sverige vill kunna hantera sina resor mer effektivt med flera enheter, jämfört med 65 procent i Norge, 64 i Frankrike och Storbritannien och 62 procent i Tyskland.*

Europa

Användandet av mobila enheter är hög i Europa, och speciellt i södra Europa där den traditionella onlinebokningen hade en långsammare start. I dessa länder kanske mobila lösningar som Natural Language Processing och chatbotar kan få större genomslag eftersom deras invånare framför allt använder sina mobiler. Även om resenärer i Storbritannien ofta reser i tjänsten (de kommer på andra plats vad gäller antal resor per år), så är de inte så aktiva reseteknologianvändare. I jämförelse med de andra länderna vi undersökte är de sämre på allt från att göra ändringar av resor och läsa recensioner till att skicka in utläggsrapporter. Den europeiska affärsresemarknaden är full av olika mindre leverantörer (som fristående hotell, tågbolag och lågprisflygbolag) och har ett starkt fokus på resenärers sekretess. Det innebär att europeiska affärsresenärer kommer att ta till sig AI-teknologi så till vida att den inte ger ut personliga uppgifter, och den kan hjälpa till att underlätta valet av alternativ.  Men Sverige och Norge är de länder som har lägst förtroende (37 procent) för att AI kommer att förbättra reseupplevelser, följda av Storbritannien och Tyskland på 41 procent.*

Asien-Stillahavsområdet

Mobilanvändningen i Asien har verkligen exploderat de senaste åren. Enligt GSMA är regionen är den största bidragaren till ökningen i mobilabonnemang världen över, och mobil teknologi är också APAC:s Travel Managers högsta prioritet. APAC har även bland de högsta andelarna av bokning via mobila enheter, och tjänster som WeChat dominerar marknaden för mobil handel. Denna region kom också direkt in i leken som ett mobilt samhälle, och Natural Language Processing och chatbotar kommer förmodligen att tas emot väl i Asien. Teknologiska framsteg kommer att uppskattas så länge de kan förenkla reseupplevelsen, enligt Phocuswright.

Fler och fler resenärer använder mobil teknologi, speciellt i Asien, så en funktionell app som gör detsamma som onlinebokningsverktyget, användarvänlig utformning och ett enkelt gränssnitt är något våra affärsresenärer kräver.

berättar Vivian Chai, Director of Global Procurement, Lenovo. Intressant nog ställer sig de svarande från APAC ändå skeptiska inför teknologisk utveckling för affärsresor och andra områden. Inte ens hälften tror på att framsteg inom AI kommer att förbättra reseupplevelsen (42 procent i Australien och 47 procent i Singapore), och det var även australiensare och Singaporebor som trodde mest på att AI kommer att leda till människans utrotning, med 40 procent vardera.* Medan mobila enheter börjar ersätta användandet av stationära och bärbara datorer för allt från bokning till kundservice, så måste Travel Managers se till att de kan erbjuda mobilvänlig teknologi och strategier som möter resenärernas behov. På samma gång kan de också slå ett slag för policyefterlevnad och riskhantering för resenärer. Även om det finns regionala skillnader mellan attityder till och användning av teknologi, så har affärsresevärlden en globala inverkan på att boknings- och kundservicelösningar måste kunna korsa gränserna, för att ge resenärerna en integrerad upplevelse var de än befinner sig. De teknologiska framstegen kan sprida sig snabbare i vissa regioner, men resten av hela världen kommer snabbt ikapp, och tillämpar lösningar som gör det lättare för både företag och resenärer världen över. Vill du veta mer om affärsresenärer världen över? Se vad resenärer från Danmark, Frankrike, Sverige, Tyskland och Storbritannien saknar mest när de är ute och reser i tjänsten. *4th edition, Egencia Business Travel and Technology Survey

Var detta innehåll användbart?
0

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta oss.