Skip to main content

Nöjda resenärer leder till onlineupptag och besparingar

employee-business-travel-feedback.jpg

Nöjda resenärer leder till efterlevnad och besparingar

5 min

Publicerades: 02 juli 2020

I samband med att resenärer över hela världen förbereder sig för att börja resa igen efter coronaviruset är det viktigare än någonsin för företag att kontrollera sina reseutgifter. Rätt affärsresebyrå kan hjälpa ditt företag att hitta besparingsmöjligheter genom att ge insyn i företagets resedata, erbjuda avancerad reseteknologi som skapar en bättre användarupplevelse och ge tillgång till ordentlig support både online och offline. När det gäller utgiftshantering bör du prioritera att samarbeta med en affärsresebyrå med högt upptag, eftersom detta kan hjälpa dig att spara mycket tid och pengar. Det första steget mot högt upptag är att erbjuda dina resenärer ett bokningsverktyg som de tycker om och kommer att fortsätta använda.  För att implementera ett lyckat affärsreseprogram är det också avgörande att lyssna och agera på feedback från affärsresenärer.

Högt upptag leder till besparingar för Umpqua Bank och Nasdaq

Vi vet att ett oreglerat reseprogram kan öka tiden och pengarna som läggs på affärsresor. Ett hanterat affärsreseprogram är dock bara så bra som sitt upptag. För att ditt företag ska kunna få så hög avkastning som möjligt krävs att ditt team faktiskt använder resebokningsverktygen.

”Det fina med Egencia är avkastningen vi får genom vårt samarbete. Avgifterna är så låga att minskningen i antalet oanvända biljetter som vi har sett till följd av vårt samarbete räcker för att täcka kostnaderna. Det är fantastiskt. Dessutom har ni ett verktyg som folk vill använda och en hög onlineanvändning. Om man inte har ett verktyg som folk vill använda kommer de inte att använda det.”

— JJ Giachetti, Corporate Travel Manager på Umpqua Bank

Något som gör upptaget enklare är faktumet att våra digitala affärsreseverktyg fungerar på alla enheter. Det innebär att resenärer kan ändra sina planer på resande fot, utan att behöva använda några andra verktyg. Våra kunder berättar att ökat upptag i slutändan leder till besparingar över hela företaget.

Sex månader efter att samarbetet med Egencia inleddes hade Nasdaq lyckats spara 500 000 dollar på sina affärsresor (en besparing på 32 procent). De hade även ökat andelen onlinebokningar från 30 till 61 procent samt minskat antalet arbetstimmar som krävs för att hantera affärsreseprogrammet med 50 timmar per vecka.

— Nasdaq, fallstudie

Ett högt onlineupptag innebär även att dina resenärer kommer att se de kostnadsbesparande initiativen som du har vävt in i ditt program och dina affärsresepolicyer, vilket gör det sannolikare att resenärerna följer dem. Ditt företag kan till exempel ha introducerat pristak eller gränser på vilken klass resenärerna får flyga i. Företaget kanske även drar nytta av mervärdeserbjudanden och besparingsteknologi som du inte vill att dina resenärer ska gå miste om. Våra kunder kan exempelvis använda Egencia Savings Finder for Air and Hotel för att spara i genomsnitt 14 procent* per flygbiljett och 7 procent** per optimerad hotellbokning.

Ett reseprogram som fungerar för olika typer av resenärer på James Fisher Marine Services Ltd.

Företag kan inte skapa lyckade reseprogram med inställningen att en och samma lösning passar för alla. Möjligheten att kunna personalisera bokningsprocessen och -upplevelsen samt tillåta individuella anpassningar är avgörande för moderna företag med moderna arbetsstyrkor. Bokningsupplevelsen måste gå att anpassa efter personal och konsulter, oavsett hur resorna normalt ser ut. Egencia erbjuder en digital affärsreselösning som är lätt att använda. Det innebär att resenärerna bara behöver vända sig till en plats för att boka och ändra sina resor från vilken enhet som helst, oavsett var i världen de befinner sig. På samma plats kan dessutom Travel Managers uppdatera policy och redigera profiler, och Egencias resekonsulter finns där för att erbjuda support. Teknologin i den här samlade lösningen är tillräckligt flexibel och smidig för att fungera för alla typer av företag i alla storlekar.

”Innan vi bytte till Egencia hade våra tidigare affärsresebyråer svårt att tillgodose våra behov. Vi måste till exempel ofta koordinera resor för över 20 ingenjörer, tekniker och dykare som inkluderar flyg, bilar, hotell, bagage och andra behov, som skrymmande bagage med dykutrustning. Allt detta sker på kort varsel och med platsspecifika krav.”

— Lisa Murphy, Business Operations Lead på James Fisher Marine Services Ltd

Resenärer måste snabbt och enkelt kunna hitta rätt alternativ som uppfyller deras behov, men att skapa en positiv bokningsupplevelse kräver mer än så. För att resenärerna ska bli nöjda måste de även känna sig bekväma med betalningsprocessen. Möjligheten att använda gästprofiler och resekonton i ditt affärsreseprogram gör det lätt att hjälpa resenärer som kanske inte är heltidsanställda, utan till exempel konsulter.

”Underleverantörer har inte samma privilegier som ingår i vanliga resepolicyer, så det är fantastiskt att vi kan anpassa och begränsa gästprofilerna via plattformen. [Konsulter] brukar också föredra att inte använda kreditkort när de betalar för bokningar eller boenden, så därför använder vi resekontot för att betala för allt. Vi förbetalar och fakturerar på samma gång, så det blir inget krångel med utgifter.”

— Lisa Murphy, Business Operations Lead på James Fisher Marine Services Ltd.

Zeb lyssnar på resenärerna och anpassar efter deras behov

Erfarna Travel Managers vet att deras resenärer är avgörande för att bedriva verksamhet på resande fot. Med Egencias unika affärsreselösning integreras din organisations resepolicy med bokningsverktyget. Det innebär att du kan låta resenärerna själva göra sina bokningar, så att de blir helt nöjda.

”Vi tror att våra anställda kan fatta sina egna beslut när de är på resande fot. Därför vill vi inte kontrollera dem för mycket, utan vi litar helt enkelt på deras omdöme när det gäller affärsresor. De tillbringar många nätter på hotell, och det är viktigt att de känner sig bekväma.”

— Dr Christian Spieker, Head of Corporate Services på Zeb

Företag med erfarenhet av affärsresor vet hur viktigt det är att resenärerna känner sig bekväma, för detta påverkar hur personalen mår och hur väl de presterar på jobbet.

”Vi utför egna enkätundersökningar bland våra resenärer där vi frågar dem hur nöjda de är. Nöjda resenärer har stor betydelse för kvaliteten på våra tjänster.”

— Dr Christian Spieker 

Hämta vår checklista med viktiga tips om hur man sparar på affärsresor för att läsa mer om hur vår teknologi och expertis kan hjälpa dig att kontrollera reseutgifterna och spara pengar.

*Siffror från räkenskapsåret 2019. **Siffror från 2019-11-26 till 2020-03-06.

Dela det här inlägget på LinkedIn eller Twitter.

Var detta innehåll användbart?
0

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta vårt team.