Skip to main content

Det här gör Egencia för att främja hållbarheten

Posted: 12 April 2021
Woman In Eco-friendly Office With Reusable Cup

Egencia implementerar hållbarhet direkt i bokningsverktyget för affärsresor

Egencia jobbar för att ligga i framkant vad gäller hållbarhetsinitiativ och vara en stolt och entusiastisk ledare, istället för en följare som bara ”bockar av rutorna”.

Vi pratade med Renaud Loizzo, Director of Product Management på Egencia, för att höra vad Egencia gör för att främja hållbarheten och hur detta arbete är positivt för våra kunders affärsreseprogram.

Vad gör Egencia för att hjälpa kunderna att uppfylla målsättningar om hållbarhet?

RL: Ur ett produktperspektiv finns det två huvudsakliga steg man kan ta för att förbättra hållbarheten. Det första är att se till att vi ger Travel Managers tillgång till korrekt data om miljöpåverkan. Det gör vi genom vårt verktyg för koldioxidutsläpp i Egencia Analytics Studio.

Nästa steg är att bädda in informationen direkt i bokningsstegen, vilket verkligen kan leda till förändringar i resenärernas beteenden. Från ett hållbarhetsperspektiv är det här guldstandarden.

Vi har lanserat den här funktionen genom att visa hur mycket koldioxidutsläpp varje flygresa orsakar samt exempel på vad dessa utsläpp motsvarar. Till exempel visar vi hur många hem som kan förses med elektricitet eller hur många smartphones som kan laddas med den aktuella mängden energi. Informationen visas när resenären bokar och betalar sin resa, samt i e-postbekräftelser. Det här är dock bara en början. Den senaste tidens utveckling är särskilt spännande eftersom allting tidigare handlade om besparingar. Nu är våra kunder inte bara intresserade av besparingar, utan även av hållbarhet.

Vad gör Egencia för att vara ledande inom hållbarhet?

RL: När det gäller klimatkompensation och upptag av koldioxid är mer data alltid bättre. Just nu beräknar vi koldioxidutsläpp med statiska uträkningar, men vi arbetar för att ta fram mer dynamiska uträkningar som bygger på fler variabler när den data vi har blir alltmer detaljerad. För närvarande testar vi en ny produkt där kunderna kan se kostnaderna för klimatkompensation på våra flygbokningssidor. Det gör det möjligt för resenärerna att se en flygresas totala kostnader. Och det gör det även möjligt för företagskunderna att visa hur de arbetar för hållbarhet för sina anställda på ett tydligt sätt.

När fler av våra partners anpassar sig efter Unescos mål, och symboler som visar detta börjar användas i bokningsstegen, kommer det inte bara att hjälpa resenärerna, utan även skapa incitament för företagen själva att fatta hållbara beslut.

Vad är ditt råd till Travel Managers och resenärer som vill välja hållbarare alternativ?

RL: Ett sätt är att införliva hållbarhetsmål direkt i företagets resepolicy, till exempel genom att välja direktflyg istället för flyg med mellanlandningar.

Men det finns andra sätt att påverka resenärernas val i bokningsstegen. Travel Managers kan till exempel använda Analytics Studio för att identifiera korta flygresvägar som bokas ofta – till exempel från Paris till Marseille eller från New York till Washington D.C. – och därefter skapa ett anpassat meddelande som visas när en resenär vill boka den resvägen. Meddelandet kan vara något i stil med: ”Det går även tåg för den här resvägen. Klicka här för att boka en tågbiljett istället.”

För hotell kan Travel Managers använda funktionen för egna noteringar för att visa en särskild symbol på hotell som har hållbara verksamheter.

Läs mer om vad vi gör för att hjälpa dig uppnå hållbarare affärsresor.

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta oss.