Skip to main content

Ett nytt år, en ny chans att förbättra ditt affärsreseprogram

Posted: 14 February 2017
Topics: Blogg
Sabre-blog-image.jpg
I början på ett nytt år tar vi oss ofta tid att reflektera. Vi lovar att äta bättre, träna mer och förbättra oss själva på alla möjliga sätt. Början på ett nytt år är även den perfekta tidpunkten att infria några löften om målen med ditt affärsreseprogram.
Det passar speciellt bra eftersom du i första kvartalet antagligen kommer att välkomna många nya anställda och informera dem om din affärsresepolicy. Januari och februari är de månader då flest nyanställda börjar enligt Monster.com. I de flesta regioner i världen följs anställningssäsongen direkt av resesäsongen, och mars och april är de månader på året det flygs mest. Forskning har visat att de lättaste löftena att hålla bygger på små förändringar. De goda nyheterna för oss i resebranschen är att små ändringar verkligen kan leda till nöjdare resenärer, och samtidigt göra saker och ting enklare för dig. Gör 2017 till ”affärsresenärens år” med dessa enkla tips:
Lägg grunden för rätt resepolicy
Det är dags att studera din resepolicy och eventuellt uppdatera den. Vore det kanske en god idé att lägga till en policy om ridesharing-tjänster i år? Har du undersökt hur biljetter i ekonomiklass skulle påverka de affärsresenärer som reser ofta? Finns det några förmåner du kan lägga till för att göra dina resenärer nöjdare? När du har sett över din policy är det dags för steg två.
Kommunicera. Kommunicera.
Du håller antagligen på att förbereda dig för informationsträffar med nyanställda. De ger dig ett perfekt tillfälle att dela med dig av grunderna för din affärsresepolicy med de nya resenärerna och etablera goda resvanor redan från start. Enligt ARC och Expedia hittar man de billigaste flygbiljetterna över 21 dagar innan avresa, men trots det bokas bara en tredjedel av världens flygresor över 21 dagar i förväg. Uppmana dina nya resenärer att boka tidigare om de kan. Men du behöver inte nöja dig med det. Anordna en resemässa för att förklara din affärsresepolicy och varför den existerar. Se till att resenärerna förstår att deras säkerhet är viktigast för dig. Du kan bjuda in din affärsresebyrå, din riskhanteringsleverantör och utvalda representanter för hotell, flyg och hyrbilar. Webbinarier är ett kostnadseffektivt sätt att kontinuerligt dela uppdateringar av resepolicy, tips och råd. Se till att din policy är formulerad så att fördelarna för dina resenärer kommer först.
Bygg upp ett resenärsnätverk
Även de anställda som varit med längst kan dra nytta av reserelaterade uppdateringar under året. Skapa ett nätverk på sociala medier där resenärer kan få kontakt med varandra och dela med sig av sina upplevelser. Det kan även hjälpa dig att få en inblick i vad resenärer tycker och tänker. Gör det lite roligt. Var kreativ när du delar policyuppdateringar, restips och lättsamma artiklar med resenärer på sociala medier. Ju mer engagerade dina affärsresenärer är desto troligare är det att de gör rätt val. Det är viktigt att lägga en bra grund, men om du verkligen vill göra 2017 till ”affärsresenärens år” kan det även vara en god idé att se över om de val du har gjort i din resepolicy hjälper dig behålla de produktiva resenärerna eller om de bränner ut dem. För en minimal kostnad kan du ge resenärer extra förmåner och öka deras nöjdhet samt efterlevnad av policy. Vill du veta mer? Kolla in denna infographic.