Hälsa och säkerhet på hotell: så introducerar Egencia och hotell nyheter för affärsresenärer

Posted: 27 August 2020
Corporate Hotel Booking Health COVID-19

Av Natasha Samuel, Senior Manager, Product Marketing och Kristina Trainer, Hotel Relations Manager

I samband med att företag förbereder sig för att börja resa igen inför hotell över hela världen förbättrade rutiner för hälsa, renlighet och säkerhet för att affärsresenärer ska känna sig tryggare.

Global Business Travel Association (GBTA) har rapporterat att 80 procent av tillfrågade företag förväntar sig att hotellens renlighetsstandarder kommer att vara högre än de var före utbrottet av coronaviruset. GBTA meddelade även att 44 procent av företagen vill ha mer information om hotellens renlighetsrutiner, och 40 procent vill att resenärer ska få säkerhetsinformation om deras hotellvistelse.[1]

För att svara på resenärernas behov uppdaterade Expedia Group nyligen informationen i sina hotellannonser, så att hotellen kan dela med sig av sina hälso- och hygienåtgärder.

Initiativ från hotellbranschen

Förväntningarna från företag gör att hotellbranschen introducerar nya eller anpassar befintliga renlighetsstandarder. Det kan röra sig om obligatoriska hälsoåtgärder som har införts av staten eller andra åtgärder från hotellkedjor.

Flera initiativ är på gång från stora hotellkedjor som Hyatt Hotels, IHG® Hotels & Resorts och Radisson Hotel Group. Radisson har lanserat programmet Safety Protocol, och Hyatt har skapat Global Care & Cleanliness Commitment för att utbilda resenärer om de nya renlighetsstandarderna. Renlighetsstyrelsen på IHG samarbetade med externa specialister för att lansera det globala programmet IHG Clean Promise, så att deras gäster kan informeras om renlighetsstandarder.

Vissa länder vidtar åtgärder för att ge vägledning till hotellen. I USA har American Hotel and Lodging Association (AHLA) lanserat kampanjen Safe Stay för att försöka skapa renlighetsstandarder för hotellbranschen. Och i Singapore har en särskild arbetsgrupp bestående av regeringen och flera andra myndigheter lanserat SG Clean för att granska sanitetsnivåer och kontrollera att renlighetsprotokoll upprätthålls.

Samarbete med hotell för att informera affärsresenärer om hygienprogram

Hotell kan lägga till sina uppdaterade hälso- och hygienåtgärder, så att de visas i alla deras annonser med Expedia Groups varumärken världen över. Den här informationen förmedlas även av Egencia och våra systervarumärken, som Hotels.com och Expedia, samt många affärsresebyråer som samarbetar med Expedia.

För att hjälpa våra kunder att få informationen de behöver för att ta affärsresebeslut har Egencia ytterligare förbättrat hur hotellens hälso- och säkerhetsinformation presenteras för affärsresenärer och resebeställare. Som en del av hotellbokningsupplevelsen kommer alla som bokar online på Egencia eller i Egencias app tydligt att kunna se de hälso- och hygienåtgärder som hotellen har angivit.

Image_Product_Hotel Hygiene

Utöver att visa hotellens individuella hälso- och hygienåtgärder har vi gjort det möjligt för hotell att dela med sig av renlighetsprogram som gäller för särskilda destinationer och hotellkedjor. Om du till exempel söker efter ett hotell i Singapore, kan hotellet visa om det har klassificerats som ”SG Clean”, vilket betyder att boendet uppfyller landets renlighetsstandarder för hotell.

Vilka hygien- och säkerhetsåtgärder vidtar hotellen bortom hotellbokningen?

Den förbättrade upplevelsen sträcker sig bortom bokningsprocessen. Hyatt har introducerat ett program för sina hotell över hela världen, som använder teknologi för att förbättra upplevelsen för resenärer avseende allt från välmående till mental hälsa.

”Hyatts hotell hittar sätt att använda teknologi och social distansering för att minimera kontakten och maximera omsorgen. Lösningar som förbättrad incheckning online och chattfunktioner via appen World of Hyatt gör att gästerna har omsorg inom räckhåll”, säger Gus Vonderheide, Vice President Global Sales.

Gus lägger till att Hyatt har infört hygienansvariga på alla sina hotell för att kontrollera att hotellen uppfyller de nya verksamhetsriktlinjerna. Detta bidrar till att höja ansvarsnivån och stärka förtroendet hos resenärerna.

På kort sikt är upplevelsen på rummet avgörande, så vi jobbar på att göra den bättre än någonsin – från kreativa paket med mat och dryck för privata måltider till att förvandla rum till privata gym och erbjuda guidad meditation med Headspace”, berättar Gus.

Radisson vidtar liknande åtgärder. ”Radisson Hotel Group är glada över att samarbeta med Egencia för att lyfta fram våra nya säkerhetsrutiner. De djupgående rutinerna för rengöring och desinficering togs fram i samarbete med SGS* och har utformats för att garantera att våra gäster är säkra och trygga från incheckning till utcheckning”, säger Heather Nelson, Senior Director, Managed Partnerships. ”I de nya rutinerna ingår färska procedurer för städning och desinficering, ökad fokus på säkerhet i allmänna utrymmen, skyddsutrustning och uppdaterad utbildning för teammedlemmar.”

IHG har fortsatt utvecklingen av sitt program Way of Clean, som ursprungligen lanserades 2015 i Nordamerika. Den nya globala standarden inkluderar vetenskapsbaserade rutiner och hårda tjänstekrav på IHG-hotell över hela världen. ”Vi har även lanserat det globala programmet ’IHG Clean Promise’ för att gästerna ska vara säkra på att deras rum uppfyller IHG:s höga renlighetsstandarder. I annat fall kommer hotellet att åtgärda det. Det här arbetet drivs av vår globala renlighetsstyrelse, som består av en grupp ledare från IHG inom områden som verksamhet, hälsa, säkerhet och gästupplevelse. De samarbetar med externa specialister för att hitta lösningar och implementeringsprocesser på IHG-hotell idag och i framtiden”, kommenterar Derek DeCross, Senior Vice President of Global Sales.

Hälso- och säkerhetsinformation från hotellpartners är bara en del av Egencias och Expedia Groups arbete för att hjälpa branschen att förbereda sig för att affärsresandet återupptas. I maj meddelade Expedia Group om 275 miljoner dollar i finansiering för att hjälpa hotell att återhämta sig från coronaviruspandemin, och pengarna allokeras till marknadsföringskrediter och finansiellt stöd.

Ladda ner säkerhetschecklistan före resan för att förbereda inför framtida resor.


[1] https://www.gbta.org/blog/gbta-study-finds-more-than-half-of-companies-considering-resuming-travel-in-near-future/

*SGS är ett världsledande företag inom inspektion, verifiering, tester och certifiering.

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta vårt team.