Skip to main content

6 sätt affärsresor ger minskad omsättning av personal

6 sätt affärsresor ger minskad omsättning av personal

4 min
Publicerades: 16 April 2019
Recruitment-blog-1-cs-blog-copy.jpg

Att locka produktiva medarbetare och få dem att stanna kvar är viktigt för alla företag. För snabbt växande företag är det nödvändigt. Dessa företag står inför utmaningen att hålla jämna steg med sin egen tillväxt, vilket gör det extra viktigt att behålla de mest produktiva och lojala medarbetarna.   

Det är här affärsresor kommer in i bilden. Det handlar om mer än att bara transportera dina anställda till dina kunder eller blivande kunder. Det är en företagsfunktion som kan ändra de anställdas upplevelse.   

Effekten av missnöjda resenärer 

Föreställ dig att du precis har kommit till kontoret. När du gör i ordning ditt kaffe hör du att Karin har sagt upp sig. Det kommer som en chock. Karin har varit stjärnan i försäljningsteamet sedan hon började på företaget för tre år sedan. Har hon fått ett nytt jobb? Vill hon ha bättre betalt? HR kommer att fråga Karin om hennes beslut i en intervju innan hon slutar. Men kommer de fråga henne om affärsresor? Det borde de göra.  

Karins företag har alltid hanterat sina affärsresor inom företaget. De har strikta resepolicyer och bristande flexibilitet när det gäller ändringar i sista minuten. Karin var bland de mest produktiva medarbetarna i försäljningsteamet och var även en av dem i företaget som reste mest. Hon tyckte om att träffa nya människor och besöka nya platser men var frustrerad över det komplicerade affärsreseprogrammet. Hon hade vädligt begränsad kontroll över sina bokningar och fick därför ingen bra helhetsupplevelse. Karin fick nog.  

Nu blir det kostsamt för företaget att fylla hennes position, och det kommer att ta tid att hitta någon som är lika duktig.   

Att få nöjda resenärer 

Genom att alltid sträva efter att göra resenärerna nöjda skapas lojalitet och produktivitet inom företaget. En affärsresebyrå ger dina anställda kontroll över sina resor tack vare en stor bokningsplattform. Resepolicyerna är tydliga och lätta att förstå, och dina resenärer får tillgång till ett utbud av godkända alternativ. Dessutom kan er Travel Manager snabbt få fram rapporter för att kontrollera utgifter och erbjuda säkerhet.  

Affärsresor kan ha en stor inverkan på medarbetarnas upplevelse. Här är sex områden som kan hjälpa dig att se till att ditt reseprogram fungerar för dina anställda:  

  1. Support: Ge dina resenärer rätt verktyg, så att de kan anpassa sina resplaner under resans gång. Det kan de snabbt, enkelt och problemfritt göra med hjälp av Egencias bokningsapp. Dessutom har de tillgång till resekonsulter dygnet runt.   
  2. Val av reseleverantörer: Tänk på hur resepolicyn påverkar resenärers valmöjligheter. Några resepolicyer baseras på idén om per diem eller pristak. Resenärerna vet hur mycket de kan spendera på ett rum och är fria att välja vilket boende som helst, så länge de håller sig under det bestämda maxpriset. Se i dessa fall till att de godkända boendena även fungerar för resenären rent praktiskt. En van resenär kan bli mycket missnöjd om det enda godkända hotellet ligger en timme från möteslokalen.   
  3. Utbud hos reseleverantörer: Om din resepolicy ger resenärer tillgång till boenden hos en handfull olika leverantörer på bokningsplattformen bör du se till att dessa inte har valts ut endast på ekonomisk grund. Man behöver även ha resenärens affärsbehov i åtanke. Ligger boendet bra rent geografiskt? Kanske nära en motorväg eller tågstation, eller i anslutning till möteslokalen? Har boendet de bekvämligheter som resenären kan behöva, såsom parkering eller gym? Med rätt utbud och bokningsalternativ är det lätt att ge resenären en positiv upplevelse.   
  4. Resenärsklass: Vi vet att flygresor i Business Class kostar mer än ekonomiklassen, men att tiden i luften är densamma. När beslutet fattas bör resenärens bekvämlighet även tas i beaktning. Att ge resenären lite extra utrymme för att arbeta eller koppla av under flygresan, eller möjlighet att gå av planet först, ger ökad komfort och kan korta ner restiden. Det kan även få medarbetaren att känna sig uppskattad av företaget.   
  5. Bokningssätt: Det är viktigt att resenärerna har tillgång till ett snyggt och användarvänligt gränssnitt för bokningen. Ju enklare det är att komma åt innehållet samt skapa eller ändra bokningar, och ju snabbare bokningen kan genomföras, desto mer kontroll känner resenären.   
  6. Utlägg: Ger din resepolicy resenärerna möjlighet att kräva ersättning för utlägg under deras resor? Ibland tänker inte arbetsgivare på kostnader för parkering på flygplatsen, eller för en taxi när resenären landar efter en tiotimmarsflygning. Vad gäller för extrautgifter? Vissa flygbolag tar ut extraavgifter för val av sittplats, och på många hotell läggs avgifter för wi-fi och drycker till på slutfakturan1. Det är viktigt att räkna med dessa kostnader utöver rums- och flygpriser.  

Resenären måste få en problemfri upplevelse under resan och när planet har landat. Det är också viktigt att det inte krävs en massa pappersarbete för att registrera utläggen i efterhand, då detta kan bidra till onödig stress när resenären är tillbaka på kontoret. En reseplattform som är länkad till ett utläggshanteringssystem kan göra livet mycket enklare för alla. Det inkluderar resenärer, arrangörer och ekonomiavdelningen.  

Affärsresor som mervärde

Det är inte särskilt komplicerat. För att medarbetare ska stanna kvar på företaget måste de känna sig uppskattade – och där kan affärsreseprogrammet vara en bra början.

Var detta innehåll användbart?
0

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta oss.