4 affärsreseleverantörer diskuterar framtiden i det nya normaltillståndet

Posted: 26 May 2020
Topics: Blogg
woman-traveling-for-business.jpg
I samband med att många länder börjar lätta på sina restriktioner kring covid-19 förbereder sig affärsresebranschen på att bemöta helt nya utmaningar. Branschen måste anpassas efter det ”nya normaltillståndet” i världen efter covid-19 rörande allt från social distansering till hygienkrav. Vi talade med fyra av våra leverantörspartners om hur deras organisationer tar sig an affärsresor i det nya normaltillståndet. Vi tackar Delta Air Lines, Nordic Choice Hospitality Group, SIXT Rent a Car och Enterprise Holdings för deras deltagande. Behöver du hjälp med att planera om ditt affärsreseprogram efter covid-19? Ladda ner verktygen. Fokus på flexibilitet Den senaste hälsokrisen har ökat efterfrågan på flexibilitet i resebranschen, vilket inkluderar sista minuten-bokningar och avbokningar av resor. Bland de flygbolag, hyrbilsfirmor och hotell vi samarbetar med har vi sett ett antal förändringar som påverkar avbokningsregler och avgifter. Många av våra partners, såsom Delta Air Lines, har tagit bort sina avbokningsavgifter för att hjälpa kunderna att boka om sina affärsresor utan extra kostnad. Detta kombineras med uppdateringar och tillägg i avbokningspolicyerna som hjälper kunderna att hantera sina resor i enlighet med nationella och internationella förbud och begränsningar. För att öka flexibiliteten kring hotellvistelser kan tidiga bokningar bli mindre viktiga ett tag framöver. Nordic Choice, som är verksamma i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum, noterade den 22 april att efterfrågan på begränsade förbetalda vistelser nästan har försvunnit helt. SIXT har istället redan noterat ökad efterfrågan på inrikesresor, åtminstone på kort sikt efter covid-19. SIXT meddelar att även om hyrbilar huvudsakligen bokas med kortare varsel, kan företaget redan se några positiva tecken på att resandet börjar återupptas, och bokningar har redan bekräftats för resor i sommar och höst. Egencias kunder har möjlighet att ändra sina resplaner i farten. Flexibiliteten med att kunna boka på flera olika enheter innebär att de kan uppdatera och ändra sina resor när och var som helst, inklusive i mobilappen. Och om Travel Managers behöver hantera avbokningar i stor skala, vilket var fallet under covid-19, kan de använda Egencia Analytics Studio för att rapportera om huruvida transaktioner för hotell och flyg har fakturerats eller inte över ett datumintervall på upp till 90 dagar. De kan även ta fram rapporter om bokade hotell filtrerade efter avbokningspolicy, för att kunna prioritera vilka som ska avbokas först. Hälsa och hygien prioriteras på Delta Air Lines Resebranschens hantering av social distansering, hälsa och hygien kommer sannolikt att utvecklas i samband med att affärsresandet återupptas. Affärsresenärer, företag och till och med regionala myndigheter kommer att ha nya förväntningar när det gäller faktorer som fysisk distans, undvikande av folkmassor, hygien, påvisbar hälsohistorik och temperaturkontroller.

”Kunderna kommer att ha ännu högre renlighetsförväntningar på flygen och flygplatserna, vilket är något vi redan har börjat jobba på och kommer att fortsätta arbeta med efter covid-19.”

– Fouad Mehdaoui, Digital Agency Program Manager, Delta Air Lines

Det amerikanska flygbolaget Delta Air Lines1 har redan infört en del förändringar som rör kontaktfria tjänster och social distansering, som bland annat inkluderar följande:
  • Mittsätena blockeras i sektionerna Main Cabin, Delta Comfort+ och Delta Premium Select på alla flyg, samtidigt som kapaciteten på varje flyg sänks för att möjliggöra social distansering (50 % i First Class och 60 % i Main Cabin till och med 30 juni 2020).
  • Handsprit erbjuds på flera ställen, och ytor på hela flygplatsen desinficeras, inklusive de anställdas arbetsplatser.
  • Boardingprocessen förändras tillfälligt så att den sker per rad och börjar med de bakre raderna i kabinen.
  • En procedur har införts för att desinficera flygplanen inför varje flyg och rengöra brickor, underhållningsskärmar på baksidan av säten, armstöd och sätesfickor.
  • Munskyddskrav har införts för passagerare och flygpersonal.
Hygienkontroller och kontaktfria bekvämligheter Kari Bente Lehmann, Distribution and Key Account Manager på Nordic Choice Hospitality Group, berättar om uppdateringar i redan stränga hygienkrav.

”Säkerheten för våra gäster och vår personal är alltid vår högsta prioritet, och hälso-, hygien- och säkerhetsprocedurerna på Nordic Choice Hotels överensstämmer med National Health Departments anvisningar till 100 %.  Vi har under flera års tid haft en strategi för att utveckla och implementera kontaktfria tjänster, som ett alternativ för gäster som föredrar att inte ha någon personlig interaktion med hotellpersonalen. Detta inkluderar bland annat en app för in- och utcheckning med en mobilnyckel till rummet, incheckningsstationer på hotellen och chattfunktioner på hotellrummen för rumsservice.” 

– Kari Bente Lehmann, Distribution and Key Account Manager på Nordic Choice Hospitality Group

Enterprise Holdings hyrbilsvarumärken har tillfälligt ändrat sina utbud för att erbjuda hyrestransaktioner utanför kontoren. Dessutom har företaget utökat sina leveransalternativ på ett antal av Enterprise Rent-A-Cars försäljningsställen i städer och på flygplatser, för att hjälpa kunderna att resa och samtidigt minimera besökarantalet. Och SIXT har introducerat biluthyrning utan nycklar, med hjälp av sin app Fastlane. Hur kan kostnaderna påverkas? Just nu är det för tidigt att avgöra hur kostnaderna kan påverkas av avbrottet i affärs- och fritidsresor på grund av covid-19.

”För närvarande har priserna sjunkit i branschen, men enligt feedback från kunder och partners fattar kunderna inte sina beslut enbart baserat på priserna. Företagen fokuserar på sina anställdas säkerhet och väljer de leverantörer och produkter som erbjuder bäst säkerhet.”

– Petra Schmidt, Director of Travel Sales International, SIXT

Vi kan förutspå att affärsresenärer kommer att resa mer strategiskt än tidigare. Därför kommer de sannolikt utvärdera både resornas krav och deras kostnader när de fattar sina beslut. Eftersom Egencia väver in ditt företags resepolicy direkt i affärsreselösningen, kan du uppmuntra efterlevnad och positivt beteende samt hantera reseutgifter och resenärernas säkerhet på ett effektivare sätt. Om ditt företag till exempel har infört utgiftstak, vill prioritera flexibla avbokningar eller har förbjudit resor till högriskdestinationer, är allt detta synligt för resenärerna när de bokar, så att de lättare kan följa policyn. Lyft fram dina önskade alternativ Just nu är det många förändringar som pågår, och affärsresandet kommer utan tvekan att se annorlunda ut om tre till sex månader. I allmänhet kommer företag och deras resenärer att ha nya förväntningar på resebranschen vad gäller hälsa, hygien och flexibilitet, och de kommer att göra sina val baserat på var dessa förväntningar bäst kan uppfyllas. Med Egencia kan du lyfta fram dina önskade hotell och flygbolag. Det innebär att om du väljer ut en specifik leverantör på grund av deras hygieninitiativ kan du ange dina hotellpreferenser i verktyget, så presenterar vi dessa alternativ högst upp i dina resenärers sökresultat. Förbered dig på de kommande kraven i det nya normaltillståndet. Ladda ner verktygen för att ta reda på vilka delar av din policy och ditt program som behöver uppdateras.

1.Delta Air Lines. Coronavirus Update Center. www.delta.com

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta vårt team.