4 affärsreseleverantörer diskuterar framtiden i det nya normaltillståndet

”Kunderna kommer att ha ännu högre renlighetsförväntningar på flygen och flygplatserna, vilket är något vi redan har börjat jobba på och kommer att fortsätta arbeta med efter covid-19.”
– Fouad Mehdaoui, Digital Agency Program Manager, Delta Air Lines
Det amerikanska flygbolaget Delta Air Lines1 har redan infört en del förändringar som rör kontaktfria tjänster och social distansering, som bland annat inkluderar följande:- Mittsätena blockeras i sektionerna Main Cabin, Delta Comfort+ och Delta Premium Select på alla flyg, samtidigt som kapaciteten på varje flyg sänks för att möjliggöra social distansering (50 % i First Class och 60 % i Main Cabin till och med 30 juni 2020).
- Handsprit erbjuds på flera ställen, och ytor på hela flygplatsen desinficeras, inklusive de anställdas arbetsplatser.
- Boardingprocessen förändras tillfälligt så att den sker per rad och börjar med de bakre raderna i kabinen.
- En procedur har införts för att desinficera flygplanen inför varje flyg och rengöra brickor, underhållningsskärmar på baksidan av säten, armstöd och sätesfickor.
- Munskyddskrav har införts för passagerare och flygpersonal.
”Säkerheten för våra gäster och vår personal är alltid vår högsta prioritet, och hälso-, hygien- och säkerhetsprocedurerna på Nordic Choice Hotels överensstämmer med National Health Departments anvisningar till 100 %. Vi har under flera års tid haft en strategi för att utveckla och implementera kontaktfria tjänster, som ett alternativ för gäster som föredrar att inte ha någon personlig interaktion med hotellpersonalen. Detta inkluderar bland annat en app för in- och utcheckning med en mobilnyckel till rummet, incheckningsstationer på hotellen och chattfunktioner på hotellrummen för rumsservice.”
– Kari Bente Lehmann, Distribution and Key Account Manager på Nordic Choice Hospitality Group
Enterprise Holdings hyrbilsvarumärken har tillfälligt ändrat sina utbud för att erbjuda hyrestransaktioner utanför kontoren. Dessutom har företaget utökat sina leveransalternativ på ett antal av Enterprise Rent-A-Cars försäljningsställen i städer och på flygplatser, för att hjälpa kunderna att resa och samtidigt minimera besökarantalet. Och SIXT har introducerat biluthyrning utan nycklar, med hjälp av sin app Fastlane. Hur kan kostnaderna påverkas? Just nu är det för tidigt att avgöra hur kostnaderna kan påverkas av avbrottet i affärs- och fritidsresor på grund av covid-19.”För närvarande har priserna sjunkit i branschen, men enligt feedback från kunder och partners fattar kunderna inte sina beslut enbart baserat på priserna. Företagen fokuserar på sina anställdas säkerhet och väljer de leverantörer och produkter som erbjuder bäst säkerhet.”
– Petra Schmidt, Director of Travel Sales International, SIXT
Vi kan förutspå att affärsresenärer kommer att resa mer strategiskt än tidigare. Därför kommer de sannolikt utvärdera både resornas krav och deras kostnader när de fattar sina beslut. Eftersom Egencia väver in ditt företags resepolicy direkt i affärsreselösningen, kan du uppmuntra efterlevnad och positivt beteende samt hantera reseutgifter och resenärernas säkerhet på ett effektivare sätt. Om ditt företag till exempel har infört utgiftstak, vill prioritera flexibla avbokningar eller har förbjudit resor till högriskdestinationer, är allt detta synligt för resenärerna när de bokar, så att de lättare kan följa policyn. Lyft fram dina önskade alternativ Just nu är det många förändringar som pågår, och affärsresandet kommer utan tvekan att se annorlunda ut om tre till sex månader. I allmänhet kommer företag och deras resenärer att ha nya förväntningar på resebranschen vad gäller hälsa, hygien och flexibilitet, och de kommer att göra sina val baserat på var dessa förväntningar bäst kan uppfyllas. Med Egencia kan du lyfta fram dina önskade hotell och flygbolag. Det innebär att om du väljer ut en specifik leverantör på grund av deras hygieninitiativ kan du ange dina hotellpreferenser i verktyget, så presenterar vi dessa alternativ högst upp i dina resenärers sökresultat. Förbered dig på de kommande kraven i det nya normaltillståndet. Ladda ner verktygen för att ta reda på vilka delar av din policy och ditt program som behöver uppdateras.1.Delta Air Lines. Coronavirus Update Center. www.delta.com