
av Mark Hollyhead, COO på Egencia
Den senaste tiden verkar det som att nästan alla inom såväl affärs- som privatresebranschen har uttryckt sig om New Distribution Capability (NDC) och med alla medel försökt få ut budskapet genom olika uttalanden eller via rubriker som ”Här är min syn på NDC”. All denna uppmärksamhet och alla uppblåsta förväntningar gör att vi ställer oss följande fråga: Kommer NDC bli så omvälvande som de påstår?
NDC är ingen nyhet för Expedia Group. Sedan 2012 har vi deltagit i IATA:s Passenger Distribution Management Group Advisory Forum och samarbetat med våra flygbolags- och GDS-partners för att ge våra kunder världen över en smidig användarupplevelse.
Att det talas mycket om NDC är förvisso positivt, men vi måste se till att fokusera på det viktigaste inom NDC. Kunderna, i vårt fall våra affärsresenärer, måste hela tiden stå i centrum – det är trots allt de som ska använda den nya teknologin. Det är hela branschens ansvar att sätta kundernas behov och önskningar främst och se till att dagens och framtidens resenärer får ett reellt mervärde.
Kruxet med NDC
Utan att gå in på långa tekniska förklaringar är målet med NDC att uppnå radikala förbättringar inom flygbolagsbranschen genom att uppgradera den teknologiska infrastrukturen och införa standarder som vi känner igen från situationer då vi till exempel handlar online. Som en jämförelse kan du tänka på hur teknologin har förändrat användarupplevelsen inom internethandel (Amazon, eBay) och inom media och underhållning (Netflix, Spotify). Om allt går enligt planerna kommer resenärer i framtiden få tillgång till ett mer omfattande utbud och få rekommendationer som är mer anpassade till deras egna preferenser.
Affärsresebranschens fyra grundpelare
Det som driver NDC är en strävan att ge resenärerna bästa möjliga utbud, och för att detta ska lyckas måste deras behov tas med i beräkningen. För affärsresenärer i allmänhet, och för affärsreseprogram i synnerhet, finns huvudsakligen fyra punkter att eftersträva:
- Mervärde: NDC kan inte bara handla om att sälja sittplatser, incheckning av bagage, wi-fi ombord eller andra tjänster som affärsresenärer redan idag kan köpa av affärsresebyrån. Det måste leda till ett märkbart mervärde för affärsreseprogrammet och affärsresenärerna.
- Valmöjligheter och jämförelser: Affärsresenärer har tillgång till flera flyg- och prisalternativ, och kan jämföra dem innan de själva väljer. NDC ska givetvis också erbjuda möjligheten att jämföra och välja, men processen för beslutsfattandet måste förbättras ytterligare.
- Mer än bara bokning: Vi måste utveckla tjänsten och skapa funktioner som inte bara handlar om att söka, boka och betala. Avancerade reseplattformar erbjuder affärsresenärer tjänster som kan vara användbara efter att bokningen är klar, till exempel ombokning, återbetalning, rapportering och säkerhet (duty of care), och resenärerna förväntar sig givetvis att ha tillgång till dessa tjänster även när de bokar genom NDC.
- Omfattning och effektivitet: Affärsresebyråer hjälper företagskunder att hantera och verkställa globala affärsreseprogram och tillhandahåller kompletta standardtjänster online och offline till resenärer i hela världen. Affärsresenärer kommer inte (och bör inte) acceptera en lägre standard än den de är vana vid idag. En formaliserad standard för tjänsterna som följer utfärdandet av biljetter måste upprättas.