Skip to main content

Har tåget gått? Dags för nytänkande inom tågteknologin

3 min
Posted: 15 September 2020
Topics: Blogg
rail-thought-leadership-image.jpg
Enligt Phocuswright kommer uppskattningsvis 44% av alla tågbokningar utföras online år 2020 om tågbolagen ser till att utnyttja sina distributionskanaler till fullo. För att kunna uppnå det behöver bokningsupplevelsen för tågresenärer - som är ett av de största hindren inom resebranschens snabbast växande sektor* - genomgå en totalomvandling. Genom att inkludera tåg i företagets resepolicy kan resekostnader sänkas, affärsresenärers nöjdhet och produktivitet kan öka och total restid kan minska. Trots att tågresor innebär fördelar kan det vara mycket svårare att boka tåg via en affärsresebyrå än det är att boka flyg, hotell eller hyrbilar. Bokningsupplevelsen behöver utvecklas för att matcha dagens resebehov. Det kan vara frustrerande för alla, vare sig du är en affärsresenär som frenetiskt söker online direkt på tågbolagens hemsidor, en Travel Manager som vill få bättre förståelse för tågresenärers beteende eller en ekonomichef som försöker minska den totala restiden. Det är hög tid att leverera förändring till tågresenärer. Det finns i nuläget ingen affärsresebyrå som erbjuder en global, integrerad bokningsupplevelse för affärsresenärer som reser med tåg. Detta har lett till att endast 20% av alla affärsresenärer globalt bokar tågbiljetter online.** Många etablerade affärsresebyråer investerar i vissa regioner eller länder, men ingen levererar tågresor inom en omfattande, global reselösning som del av affärsresebyråns bredare teknologiplattform. Nya spelare på planen hämmas av Europeiska -kommissionens strikta regler och höga infrastrukturkostnader. Efterfrågan om innovation påverkar dock regeländringar och vi kan förvänta oss ökad konkurrens inom tågindustrin. Med dessa utmaningar i åtanke, hur kan affärsresenärer få den upplevelse de vill ha? Hur kan ledningen få bättre inblick i kostnader för tågreseprogrammen? Nyckeln är att samarbeta med en affärsresebyrå som kan leverera den upplevelse affärsresenärerna önskar genom nyskapande teknologiska lösningar och erbjuda bättre insyn i programkostnader med hjälp av ökad onlineanvändning och efterlevnad av policy. Expedia, Inc./Expediakoncernen arbetar på att utveckla sin tågplattform. Till följd av Expedia, Inc.’s förvärv av SilverRail Technologies, Inc. och det stärkta samarbetet med Amadeus, SNCF och Trainline, kommer Egencias kunder att få tillgång till en global, integrerad bokningsupplevelse inom en snar framtid. De kommer att kunna boka med olika tågbolag från en och samma sida, oavsett marknad. Eftersom två tredjedelar (66 procent) av globala affärsresenärer föredrar att hantera och boka sina affärsresor på alla sina mobila enheter***, inte bara på smarttelefonen, gör Egencia en långsiktig investering i en enhetlig global plattform, vilken kommer att utvecklas till att erbjuda en smidig bokningsupplevelse för tåg på alla enheter. Var sig du är affärsresenär eller ekonomichef är det i ditt intresse att minska restiden. Med insyn i den övergripande nöjdheten med resor och kostnader har det blivit dags att besvara frågan "Är det bästa alternativet att resa med tåg, flyg eller bil?" SilverRails kalkylator för fördelar med tågresor kan hjälpa dig gå igenom vad olika program kan innebära för ditt företag. Förändring är på gång. En revolution inom tågindustrin kommer äntligen att erbjuda beslutsfattare om resor den insyn och kunskap de behöver, och resenärer den moderna bokningsupplevelse som de förtjänar. Följer du med på resan?  
* Enligt Phocuswright är tågindustrin för närvarande den snabbast växande sektorn inom resor, med försäljningssiffror på över 30 miljarder euro för tågbiljetter bara i Europa 2015, och den förväntas växa ännu mer i framtiden. (Phocuswright European Online Travel Overview Twelfth Edition Market Sheet) **SilverRail "Unlocking Rail Travel 2020" ***Egencia Business Travel and Technology Survey, 4:e utgåvan
Was this content helpful?
0