Skip to main content

VIA Egencia rullar ut ny tågbokning online: Läser av resenärers ögonrörelser för optimerad bokningsupplevelse

2 min
Posted: 15 June 2015Updated: 15 September 2020
Egencia-Resources.png
Stockholm, 16 juni 2015 - VIA Egencia, affärsresebyrån som ingår i reseföretaget Expedia, Inc., meddelar i dag att de lanserat en ny, modern tågbokningsfunktion i sitt onlineverktyg. Lanseringen ligger i linje med företagets mål att förändra affärsresandet genom att integrera konsumentinspirerade bokningsupplevelser med ett fullständigt utbud av affärsresebyråtjänster och att ligga i framkant vad gäller verktyg.
En viktig del i utvecklingen av det nya tåggränssnittet var en ögonstyrningsstudie som genomfördes i samarbete med en grupp frivilliga affärsresenärer. All data visualiserades i s.k. värmekartor som dokumenterar vilka delar av bokningssidorna som fångade testanvändarnas uppmärksamhet och vilka delar som förbisågs. Resultaten användes därefter i arbetet med att optimera websidornas design så att information och text anpassades enligt de mönster som registrerats bland testpersonerna. Michael Schüller, VD för VIA Egencia Sverige, kommenterar: ”Vårt mål är att alltid sätta resenärer och beställare i fokus och att utgå från deras behov i vårt kontinuerliga arbete med att skapa och utvecka produkter och tjänster. Att kunna involvera våra egna resenärer som testanvändare innan produkten helt färdigställts är inspirerande och något vi verkligen värdesätter. Det är en win-win-situation då vi först ser hur våra användare läser sidorna och sedan tar denna information i beaktande så att användarupplevelsen blir intuitiv, effektiv och positiv. Vi har givetvis även integrerat de funktioner som Travel Managers behöver som exempelvis stöd för styrning av resepolicy och olika typer av rapportering.” VIA Egencia röstades tidigare i år fram till Bästa Travel Management Company under galan Business Travel Awards i Stockholm. Läs mer här.  
Om Egencia
Egencia tar affärsresan till nya höjder genom att erbjuda en uppkopplad och produktiv upplevelse. Egencia sätter resenärerna i fokus genom att kontinuerligt utveckla effektiva och användarvänliga lösningar. Med konsumentinsikter och teknologiinvesteringar från moderbolaget Expedia group kopplar Egencia samman allt som affärsresenärer behöver - utbud, teknologi, service och rapportering - på en och samma plats. Egencia erbjuder tjänster i 65 länder. För mer information, besök www.egencia.se eller Egencias blogg. © 2017 Egencia LLC. Alla rättigheter förbehållna. Egencia och Egencias logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Expedia, Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.
För mer information var vänlig kontakta:
Anne McElroy-Arnaud, Egencia Europe | E-post: a.mcelroyarnaud@egencia.com | Telefon: +33 (0)1 73 01 02 21 Carsten Carlsson, H+K Strategies Stockholm | E-post: carsten.carlsson@hkstrategies.com | Telefon: +46 (0)708 93 50 22