Skip to main content

Varför Travel Managers inte behöver oroa sig för Ubers framväxt

Posted: 16 August 2016
Topics: Blogg
SMITHMELLOR_EGENCIA__15R9773.jpg
Någon som har en Uber-kod? Det här brukade vara en vanlig fråga på sociala medier för några år sedan. Sedan dess har det snabbväxande marktransportföretaget alltmer utökat sin verksamhet inom Europa. Vilken inverkan har det på affärsresandet?
Den där frasen är i själva verket ett resultat av ett fenomen som kallas growth hacker-marknadsföring, som framgångsrikt har använts av internetföretag som Groupon och Twitter för att växa snabbt utan att lägga pengar på reklam riktad mot nya användare. Groupon använde ett antal knep, bland annat tidsbegränsade erbjudanden och erbjudanden som endast var tillgängliga om ett visst antal människor utnyttjade dem. Groupon uppmanade även användare att dela informationen om erbjudandet (och Groupon). Twitter föreslog en lista över personer som du bör följa när du registrerar dig. Undersökningar gjorda av företagets grundare hade nämligen visat att människor var mer benägna att använda Twitter om de började följa människor redan första dagen. Hos Uber är det gratisresor och rabattkoder som skickas till potentiella användare, särskilt konferensdeltagare, som har hjälpt dem att växa. Och som de har vuxit! Läckta finansiella dokument som setts av The Information’s Amir Efrati visar att företaget genererade intäkter på 2,1 miljarder dollar under andra kvartalet 2015, jämfört med 2,9 miljarder dollar för hela 2014. Dokumenten visade visserligen även att företaget blödde pengar och återhämtade sig efter förluster på 1 miljard dollar under första halvåret 2015, jämfört med 671 400 000 dollar året innan. Företagets anhängare säger att dessa förluster är en del av företagets stora plan. Det är inte bara inom fritidssektorn som Uber ser tillväxt. Ökningen av Uber hos affärsresenärer uppmärksammades i April när Certify, leverantör av förvaltningstjänster för travel and expenses, visade att antalet kostnadstransaktioner avseende Uber och Lyft, ett annat internetföretag för transporter, nu stod för 46 % av den totala marktransportkategorin, vilket innebär att de hade gått om biluthyrning. Transaktioner på Uber står för 43 % av den totala kategorin. När Max Crowley, ansvarig för Uber for Business, ombads kommentera siffrorna, sa han:
"Affärsresenärer är alltmer beroende av sina smartphones och dras till företag och appar som förenklar deras vardag."
Ubers avsikter på affärsresemarknaden underströks i november 2015 när man lanserade affärsprofiler. Dessa gör det möjligt för användare att hålla isär sina affärsresor och privata resor. I mars i år började företaget samarbeta med ett antal kostnadshanteringsleverantörer för att möjliggöra automatisk inlämning av reseräkningar som gjorts med hjälp av affärsprofilerna. Uber säger att mer än en miljon människor nu använder affärsprofiler. Detta visar att tjänsten, trots bristen på kontroll och synlighet, är uppskattad hos affärsresenärer. Reseköpare ignorerar denna trend på egen risk eftersom resenärer som vill använda smarta nya tjänster, oavsett om det är Uber eller något annat företag, alltid kommer att hitta kryphål för att kunna använda dessa. Att erkänna denna uppdelning av utbud och hanteringen av den kommer att vara en av de viktigaste utmaningarna för travel managers under de närmaste åren och det är något som Egencia har insett och redan aktivt arbetar med. Egencia har nu helt integrerat Uber i sin app som är tillgänglig för Android, iPhone och iPad. Säg att du har bokat ett flyg från London till New York tillsammans med ett hotell. Om du bläddrar i din aktiva resplan i appen, kommer du att se tre sätt att ta dig från flygplatsen till hotellet - via kollektivtrafik, med bil och med Uber - och den förväntade restiden för varje alternativ. Prashanti Tata, Egencias produktchef för mobila produkter, säger:
"Många travel managers säger att de inte har någon insyn i hur Uber används av de anställda. Denna integration bör ge dem större inblick i och detaljer om deras resenärers resor. Travel managers kan inte blunda för affärsresenärens önskan att använda transporttjänster on-demand, utan bör anamma användningen för att vara till nytta för företagets resepolicy. Att integrera den med sin affärsresebyrå ger dem mer kontroll över kostnader för marktransporter samtidigt som resenären får det de är vana vid från sina privata resor."
Marktransporter på destinationen är en ständig utmaning för affärsresenärer. Den andra årliga undersökningen Egencia Business and Travel Technology Study visade att 45 procent av affärsresenärer världen över upplevde att planering av marktransport var den mest frustrerande delen av att boka sina egna resor. Den smarta integrationen av marktransportalternativ, inklusive Uber, i Egencias app bör hjälpa till att minska de problemen. Det kommer även att hjälpa travel managers. Prashanti Tata säger: "En av de saker vi kan erbjuda dem är att kunna se när anställda från ett företag klickar på Uber-länkar. Det här ger insyn i vad som tidigare var ett svart hål."

Kan du prata Uber?

Ubers tjänsteutbud kan verka förvirrande - och inte undra på. Eftersom vissa länder och städer förbjuder vissa typer av tjänster, erbjuds inte samtliga alternativ på alla marknader. Varje marknad har också olika krav på kvalifikationer hos förarna och deras bilar. I Storbritannien till exempel, är alla förare av privatfordon licensierade av de lokala myndigheterna och har genomgått en CRB-kontroll - samma som sjukvårdare, lärare och taxichaufförer - även om den topografiska kompetensbedömning de genomför, som kontrollerar deras förståelse av Londons platser och gator är mindre sträng än det berömda provet som Londons taxichaufförer måste genomgå och få godkänt på.
Här kommer vår nyttiga guide till terminologin. Notera att grundavgifterna, tids- och milavgifterna för dessa tjänster ökar ju längre ned i listan du kommer.
  • UberPOOL – Bildelning för människor som ska åt samma håll
  • UberX – Ubers lågkostnadsalternativ där förare kan använda sina egna bilar (som måste ha fyra dörrar, kunna ta fyra passagerare, vara högst 10 år gamla och i utmärkt skick)
  • UberSELECT/UberBLACK – Liknar UberX men med lyxigare fordon, vanligtvis med skinnklädsel
  • UberEXEC – En professionell förare med en privatchaufförslicens och kommersiella försäkringar som kör en bil av typ Mercedes E-klass eller motsvarande som har bekvämt utrymme för fyra passagerare
  • UberXL – Uber-tjänsten med större fordon som kan ta upp till sex passagerare
  • UberSUV – Lyxversionen av UberXL
  • UberTAXI/UberT – Boka en taxi via Uber och betala normala taxiavgifter
  • UberLUX – Mycket erfarna chaufförer som erbjuder högsta servicenivå och kör exklusiva bilar, vanligtvis långa limousiner i Mercedes S-klass eller motsvarande