Skip to main content

Teknologi med fokus på affärsresenärer sökes

3 min
Posted: 02 July 2018Updated: 15 September 2020
Topics: Blogg
Traveling-business-woman-using-technology.jpg
Om det är något som har förändrats de senaste fyrtio åren, så är det att individer nu för tiden nästan till 100% är helt försjunkna i sina mobiler, istället för att läsa tidningen eller njuta av en god bok. Deloitte gjorde en studie 2017 som visade att en tredjedel av alla människor i världen tittar på sin mobil inom fem minuter efter att de har vaknat.[1] I USA är snittet för hur många gånger en användare tittar på sin mobil varje dag 47,[2] Detta beroende av smarttelefoner innebär att människor till allt högre grad förväntar sig att alltid ha enkla och eleganta upplevelser till hands, i varje aspekt i livet. Dagens generation affärsresenärer växte upp på 2010-talet och förväntar sig att få allt de önskar direkt på begäran; de vill inte stöta på problem när de försöker logga in eller köpa något online. De vill kunna svepa sig genom hela livet, och förväntar sig så klart att kunna göra samma sak på arbetet som privat. Dagens smarttelefoner driver deras beteende. InMobis reklamstudie påvisar tydligt att mobila kampanjer får millenniegenerationen att handla snabbare.[3] Dessa personer förväntar sig samma användarvänliga upplevelse när det kommer till affärsresor, och det är lätt att förstå varför. Om du kan se var din vän befinner sig med hjälp av en geolokaliseringsapp, varför skulle inte resenärsspårning vara något givet för alla företagsresor? Om din onlinehandel kan föreslå produkter de tror att du kommer att gilla baserat på vanor och beteenden hos personer som liknar dig, varför skulle inte din bokningsplattform kunna göra det samma med flyg och hotell? Och om den reklam som visas för dig online speglar vad du tidigare har sökt efter på Google och andra sidor, varför skulle inte affärsrese- och utgiftshanteringsverktyg kunna känna till dina preferenser på samma sätt? Den goda nyheten är att det finns teknologi för affärsresor som är just så här smart och resenärsfokuserad - det gäller bara att veta var. Många affärsresebyråer arbetar med teknologi som har sina rötter i de gamla systemen. Det ligger i deras intresse att ha kvar sina gamla procedurer så länge som möjligt eftersom det kan vara både svårt och dyrt att implementera förändringar inom teknologin för ett bokningssystem. Trots detta har vi sett många exempel på hur det i många olika branscher har uppkommit företag som använder sig av så kallad omvälvande teknik och tar avstamp i användarupplevelsen istället för i gammal teknologi. Det är ofta dessa nya företag som vinner i längden, vilket bevisades i en studie av varumärken som genomfördes tidigt 2018.[4] En inköpare av resor som förstår vikten av att alltid sätta moderna resenärer med sina smarttelefoner i första rummet kan dra nytta av att samarbeta med en affärsresebyrå med samma mentalitet. Tillsammans kan de arbeta för att leverera moderna och resenärsfokuserade lösningar. Anledningen till att det här är så viktigt är att resenärer som inte möts av den upplevelse de har kommit att förvänta sig oundvikligen kommer att vända sig till nya kanaler för att hitta något som fungerar som de vill. Det kan leda till att de går direkt till leverantören, vilket gör det näst intill omöjligt för reseinköparen att hantera resenärers säkerhet, kontrollera vad de bokar och avtala fördelaktiga priser. Och om reseinköparen inte kan bidra med detta, vad är då egentligen meningen med arbetet? Läs mer om Egencias lösningar [1] Global mobile consumer trends 2017, Deloitte [2] Global mobile consumer survey: US edition, Deloitte [3] Global Mobile Media Consumption Reaching Millennials, inmobi [4] The Most Successful Brands Focus on Users – Not Buyers, Harvard Business Review, 8 February 2018