Skip to main content

Teknologi ligger i centrum för morgondagens affärsreseprogram

Posted: 02 July 2018
Topics: Blogg
Looking-under-the-hood-of-a-corporate-managed-travel-program.jpeg
Om du hade frågat en stolt ägare av en mobiltelefon 1997 om enhetens framtida ersättare skulle de kanske ha föreslagit bättre grafik och nya banor på Snake samt ett större urval av ringsignaler. De skulle knappast ha kunnat förutspå smarttelefonernas födelse, touchscreen, inbyggda kameror och mycket mer. I dagens samhälle är det normalt att låsa upp mobilen med ansiktsigenkänning och beställa mat med hjälp av en röstassistent i hemmet. Vem, utom möjligen en sci-fi-författare, skulle ha kunnat gissa det år 2018? Teknologin utvecklas i en hisnande hastighet, och det gäller att vara beredd på innovationen, även om den är oförutsägbar. Fråga bara vilken taxichaufför som helst om Uber. Morgondagens framgångsrika affärsreseprogram kommer att vara de som redan idag ser vikten av dynamisk teknologi för resehantering. De behöver kunna förekomma beteenden och preferenser allt eftersom de utvecklas och alltid fortsätta vara innovativa. Vi förväntar ju oss det i alla andra aspekter av våra liv, så varför inte när det kommer till affärsresor? Valmöjligheter för affärsresor Dagens teknologi ger oss tillgång till enorma mängder information som vi har till hands när vi fattar våra beslut, men det finns också en baksida av detta. Google och Phocuswright har genomfört en studie som visar att 55% av alla som söker efter resor tycker att de har för många olika källor att granska.[1] I en perfekt resenärscentrerad värld räcker det inte med att tekniken erbjuder det största urvalet; den måste även vara smart nog att hjälpa oss att filtrera och granska urvalet i någon mån. Med tiden kommer mekanismen med vilken urvalet hanteras att bli mer och mer sofistikerad. Människor och teknologi Allt eftersom AI och chatbotar blir allt vanligare börjar fler och fler företag och individer inse att med rätt inställningar kan de bidra med högkvalitativ kundservice snabbare och dygnet runt[2].  En studie från 2016[3] visar att omkring två tredjedelar av de tillfrågade gärna använder sig av en chatbot för att kontakta ett företag. Andra studier visar att millenniegenerationen (personer födda mellan 1980 och 1999) inte har något emot att använda en chatbot vid mer komplicerade kontakter, som till exempel med en bank[4], vilket skulle ha varit helt otänkbart för några år sedan.  Vår egen undersökning om reseteknologi[5] visade dock att 50% av alla de tillfrågade helst vill prata med en riktig människa om problem uppstår, och framför allt om de befinner sig på resande fot. Rätt kombination av teknologi och mänsklig kontakt kan leverera rätt balans av service för det moderna samhället. Resenärers säkerhet Med hjälp av teknologi kan vi fylla en lucka för vilken nivå av resenärssupport när det kommer till säkerhet som kan ges. En studie av Concur från 2017 visade att av de 53% av alla resenärer som befunnit sig i närheten av någon typ av katastrof under en affärsresa så var det 41% som aldrig kontaktades av sitt företag.[1] In this environment, making the right choice about your travel management company partner is no longer just about price but also about the quality of the business travel technology, and the security aspects that they can provide. Affärsreseteknologin har kommit långt de senaste tio år sedan, med ökningen i mobilanvändning och smarta sökningar, och den kommer att gå ännu längre under de kommande tio, då röstteknologi och personalisering tar sin fulla plats i vardagen. Företagen måste se till att ha ett samarbete med en affärsresebyrå som kan hjälpa och stötta dem allteftersom den nya teknologin introduceras på marknaden. Det är inte värt att bara investera i vad som fungerat förr, men fokus måste också ligga på innovation som kommer. Läs mer om Egencias lösningar [1] https://www.phocuswire.com/Google-Phocuswright-leisure-study  [2] The State of Chatbots 2018, Drift [3] Humanity in the Machine 2016 report, Mindshare and Goldsmith’s University, University of London [4] Millennials and Chatbots, ORC International [5] 4th edition Egencia Business Travel and Technology Survey