Skip to main content

Stora löften, stora företag: Kan stora affärsresebyråer leverera medelstora lösningar?

3 min
Posted: 12 May 2017Updated: 15 September 2020
Topics: Blogg
Fingers-crossed-broken-promises-from-mega-TMCs.jpg
Jobbar du för ett medelstort företag? Planerar du att introducera ett formellt affärsreseprogram, eller vill du byta leverantör efter att ha hört alltför många klagomål från resenärer? Idag konkurrerar många företag för att få dig som kund. De brukar locka med innovativ teknologi, kunnig servicepersonal och kostnadsbesparingar. Men kan de verkligen leva upp till det? I den här serien vill vi hjälpa reseinköpare från små och medelstora företag (SME) att avgöra om ett reseföretag (TMC) passar dem och deras resenärer. Vi börjar med att be Travel Managers att förklara varför de bytt till Egencia från dessa stora affärsresebyråer. Smidig teknologi Vissa affärsresearrangörer menar att de kan erbjuda en sömlös, fullständig teknologilösning. Men hur ser verkligheten ut? Ett system används för att boka resor online, ett annat system används av resekonsulterna och ytterligare ett företag skapar reseappen. Och vad blir resultatet?  Resenärsupplevelsen blir allt annat än lyckad, vilket de här företagen snabbt erfarit. ”Vi fick klagomål om att vårt gamla onlinebokningsverktyg både var tidskrävande och frustrerande att använda. Det var definitivt inte det program som hade utlovats och innebar en negativ användarupplevelse för våra resenärer.” En kund hos Egencia valde att byta affärsresebyrå, men förstod snart att gräset inte var grönare på andra sidan. Inom tre månader återvände kunden till Egencia: ”Våra resenärer var missnöjda. De tyckte att Egencias verktyg var mycket enklare att använda.” Kunnig servicepersonal Risken att försvinna in i mängden är stor för den lilla kunden. Kunder som bytt till Egencia berättar ofta om bristande service från tidigare resebyråer. ”Det fanns ingen personlig kundkontakt med vår tidigare affärsresebyrå. De kom aldrig och träffade oss personligen eftersom vi var en så liten kund för dem. När Egencias Account Manager kom till kontoret för att träffa oss blev skillnaden märkbar.” ”Vi bytte eftersom vi tidigare inte fick högkvalitativ service. Personerna som svarade i telefon läste direkt ur manus - de var inte utbildade resekonsulter.” ”Kundservicen på vår före detta affärsresebyrå var undermålig och bristfällig.” Kostnadsbesparingar Många små och medelstora företag vill hitta affärsresepartners för att uppnå kostnadsbesparingar. De här Egencia-kunderna fick inte valuta för pengarna genom tidigare samarbeten. ”Priset eskalerade med tiden, men vi märkte inga förbättringar på plattformen. De saknade personlig touch. Vi fick helt inte den service vi betalade för.” ”Vi debiterades för avgifter som var felaktiga och var tvungna att be om återbetalning.” Råd inför bytet ”Det är viktigt att samarbeta med en leverantör i rätt storlek. Vår tidigare affärsresebyrå var på tok för stor för att hantera våra resor. Nu får vi den skräddarsydda service vi alltid velat ha.” Du kan undersöka om Egencia passar bättre för ditt medelstora reseprogram genom att läsa den här bloggen om reseleverantörer för små och medelstora företag, eller kontakta oss idag.