Små- och medelstora företag börjar att ta affärsresor på större allvar
4 min
Topics: Nyheter

Tidigare var det enbart större företag som hade dedikerade avdelningar för hantering av affärsresor. Nu ser Egencia en förändring och idag lägger även små- och medelstora företag resurser på att hantera sina affärsresor mer effektivt. Dels för att göra resenärerna nöjda och samtidigt för att på ett bättre sätt kontrollera resekostnaderna.
Om Egencia Egencia får varje affärsresa att räknas för både resenärer och Travel Managers. Affärsresebyråns branschledande digitala plattform förenklar processen att planera, boka och hantera affärsresor. Genom att förlita sig på de senaste, datadrivna insikterna från Egencia, ligger företagen ett steg före och kan göra val som är anpassade till affärsresenärens preferenser och företagspolicy. Ett dedikerat team av resekonsulter står redo att assistera vid varje steg på vägen, när och var som helst. Egencia har små, medelstora och multinationella kunder i mer än 60 länder. För mer information om Egencia, besök www.egencia.se eller följ oss på Twitter eller LinkedIn. Du kan också följa med på vår blogg. © 2018 Expedia och Egencia, LLC. Alla rättigheter förbehållna. Egencia och Egencias logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Expedia, Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.
Presskontakt: Annie McElroy-Arnaud | PR Manager, Europa | a.mcelroyarnaud@egencia.com | +33 1 73 01 02 21 Carsten Carlsson | Hill+Knowlton Strategies | carsten.carlsson@hkstrategies.com | +46 708 93 50 22
Stockholm, 29. Maj 2018 - Små- och medelstora företag lägger nu mer resurser på att förstå resmönster och bättre kunna hantera affärsrelaterade utgifter. Målet är att få en mer effektiv verksamhet gällande affärsresor.
Numera förväntar sig alla företag detaljerade rapporter, kostnadsanalyser och väldokumenterad återkoppling gällande sina affärsresor. Det var tidigare svårt för små- och medelstora företag som inte alls hade tillgång till samma mängd data som större företag eftersom det innebar implementering av alldeles för dyr mjukvara. Men idag får även mindre företag den möjligheten, de kan ta del av våra kraftfulla och användarvänliga verktyg som hjälper dem att besluta om nödvändiga förändringar, säger Virginie Pouget, Head of Global Consulting på Egencia.
Spara pengar genom ökad produktivitet för resenärerna
I slutet av förra året berättade några av Egencias små- och medelstora kunder om sina fokusområden för 2018. Hela 85 procent sa att ”ökade kostnadsbesparingar” var ett av de tre viktigaste områdena. Av dem ansåg över hälften (60 procent) att det var det absolut viktigaste. De andra två fokusområdena är nära kopplade till effektivitet; 50 procent sa att "ökad produktivitet för resenären" är ett fokusområde och 40 procent svarade "ökad synlighet av resekostnader". Tidigare har de som ansvarar för affärsresor fokuserat på att förbättra företagets resepolicy, riskhantering och förfinat hotell- och flygavtal. Idag är företagens resefunktion ofta integrerad med ekonomi- eller inköpsavdelningen vilket gjort att dessa områden idag inte alls har samma prioritet. Deras huvuduppgift är istället att hantera företagets resepolicy, resekostnader och resenärernas säkerhet, samt stödja efterlevnad av resepolicy.Förstå den mänskliga faktorn
- Nu när resenärerna rapporterar till sin ekonomi- eller inköpsavdelning så är det viktigt att vi som deras reserådgivare förstår och förmedlar att den mänskliga faktorn och kvalitén på reseupplevelsen påverkar kostnaderna. Reseadministration handlar om att förstå den mänskliga faktorn och erbjuda en reseupplevelse som gör resenärerna nöjda och samtidigt kontrollerar resekostnaderna, säger Pouget.
- De reseansvariga på företaget behöver ha en förståelse för, och kunna hantera, både företagets och medarbetarnas förväntningar och önskemål. Lyckas man inte med det är risken stor att företagets kostnadsbesparingar möts med motstånd från medarbetarna, vilket kan påverka företagets långsiktiga resultat, säger Pouget.
Teknologi gynnar både företaget och ökar nöjdheten hos resenärerna
Det behöver inte vara ett val mellan att minska resekostnaderna och förbättra resenärernas reseupplevelse. Tekniken utvecklas snabbt i resebranschen och genom att nyttja dagens tekniska lösningar kan de som hanterar företagets resor se till att såväl företaget som resenärerna gynnas.- Att boka en affärsresa ska vara lika enkelt som att boka en weekendresa. De bästa hemsidorna för affärsresor erbjuder just detta och dessutom får företaget all den resedata som resebyråerna inte erbjuder privatpersoner, säger Pouget.
Om Egencia Egencia får varje affärsresa att räknas för både resenärer och Travel Managers. Affärsresebyråns branschledande digitala plattform förenklar processen att planera, boka och hantera affärsresor. Genom att förlita sig på de senaste, datadrivna insikterna från Egencia, ligger företagen ett steg före och kan göra val som är anpassade till affärsresenärens preferenser och företagspolicy. Ett dedikerat team av resekonsulter står redo att assistera vid varje steg på vägen, när och var som helst. Egencia har små, medelstora och multinationella kunder i mer än 60 länder. För mer information om Egencia, besök www.egencia.se eller följ oss på Twitter eller LinkedIn. Du kan också följa med på vår blogg. © 2018 Expedia och Egencia, LLC. Alla rättigheter förbehållna. Egencia och Egencias logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Expedia, Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.
Presskontakt: Annie McElroy-Arnaud | PR Manager, Europa | a.mcelroyarnaud@egencia.com | +33 1 73 01 02 21 Carsten Carlsson | Hill+Knowlton Strategies | carsten.carlsson@hkstrategies.com | +46 708 93 50 22