Skippa #TechSnacket. Hur artificiell intelligens och virtuell verklighet kommer att påverka din hantering av affärsresor
3 min
Topics: Blogg

Mycket kan hända på ett år. 2016 var den mobila teknologins år; bokningsverktyg och appar utvecklades och blev tillgängliga på alla tänkbara enheter. Vi är inte ens halvvägs genom 2017, och artificiell intelligens (AI), eller intelligenta maskiner, har tagit över som årets mest spännande teknologi. Tillsammans med maskininlärning (Machine Learning eller ML), förstärkt verklighet (Augmented Reality eller AR) och virtuell verklighet (Virtual Reality eller VR) är det verkligen tillräckligt för att man ska bli snurrig i huvudet.
Först ska vi testa dina kunskaper om dessa tekniktermer... Nej, vi skojar. Men det kan absolut vara bra att hålla koll på alla dessa termer och förkortningar.
Nu när du har koll, låt oss diskutera varför detta är relevant i din yrkesroll. Ny teknologi kan göra affärsresor enklare, smartare och mer informationsdrivna för både resenärer och Travel Managers. Affärsresenärer är också konsumenter, och som sådana förväntar de sig enkla och intuitiva mobila lösningar i alla aspekter av vardagen.
Var står då affärsresebranschen idag? Vilka möjligheter finns just nu? Och vad kan du som Travel Manager förvänta dig under de kommande åren?
Du frågar, vi svarar. Vi lanserar en bloggserie som tar upp exakt sådana här frågor. Vi vill avdramatisera teknologijargongen och förklara hur tekniken kan komma att påverka dig och dina resenärer i verkligheten.
Här är en liten förhandstitt på vad du kommer att kunna läsa i bloggserien Skippa #TechSnacket:
- Mobila enheters påverkan på affärsresor: Trots allt prat om olika nya teknologier så är mobila enheter fortfarande ett av de bästa verktygen för att nå ut till resenärer. Det är av högsta vikt att ha en strategi där mobilanvändandet står i centrum, och vi kommer att dela med oss av exempel på, samt idéer om hur du utnyttjar mobil teknologi till din fördel.
- Big Data och affärsresor: Det finns en otrolig mängd data tillgänglig idag, och speciellt inom resebranschen. Hur kan du får rätsida på all tillgänglig information och använda den för att förbättra dina resenärers upplevelser?
- Maskininlärning och Natural Language Processing: Du tror kanske att du vet vad ”personalisering” innebär. Tänk igen. Maskininlärning kommer att skapa en ytterst personaliserad upplevelse för dina resenärer genom att bygga på deras tidigare resor och preferenser. Natural Language Processing kommer att göra det här ännu enklare – resenären kommer helt enkelt att kunna ge sin app eller dator order. Men Travel Managers kommer självklart fortfarande att behövas; du kommer fortsätta att använda verktyg som vägleder dina resenärer till effektiva val inom resepolicyn.
- Duty of Care och teknologi: Ny teknologi har makten att revolutionera hur vi hanterar störningar när vi reser. I vissa fall kan AI, ML och lokaliseringstjänster till och med förhindra störningar helt och hållet. Tänk vad dina resenärer skulle tycka om dig om det blev så.
- Alternativa verkligheter med AR och VR: Förstärkt och virtuell verklighet låter användare uppleva ”alternativa” verkligheter. Tänk på vad det kan innebära. Du kan ge en resenär en guidad visning av ett par hotell innan de bestämmer sig för ett, eller hjälpa någon att hitta på en okänd flygplats eller transportsträcka.