Så påverkas resebranschen av covid-19

Posted: 04 November 2020
Interview with Cyril Ranque regarding travel trends

En intervju med Cyril Ranque, President of Travel Partners Group.

Att återuppta affärsresandet i världen efter covid-19 för med sig många frågor om hur man minskar risker och försäkrar resenärernas hälsa. Vi bestämde oss för att hitta svaren genom att prata med olika ledare inom resebranschen. Det här är en del av Expedia Groups pågående arbete med att lära sig mer om hur branschen anpassar sig efter förändringarna i världen till följd av pandemin.

I vår första intervju med en ledare inom resebranschen pratade vi med Cyril Ranque, som är President of Travel Partners Group på Expedia Group. Han ansvarar för att driva alla resepartnersegment genom Expedia Group-plattformens ledande marknadsförings-, distributions-, data- och teknologilösningar. Här ingår bland annat att koppla samman traditionella marknadsföringsorganisationer för boende, semesterbostäder, transport, aktiviteter och destinationer samt andra annonsörer inom och utanför resebranschen med vår resenärspublik i vårt globala nätverk, vilket inkluderar Egencia.

Vi frågade honom, som ledare inom resebranschen, om hur branschen har påverkats av covid-19. Han påtalade att flexibilitet, hälso- och hygienrutiner samt kontaktfri incheckning har hög prioritet för många resenärer. Han tror också att pandemin får resebranschen att omvärdera många av de vanliga processerna och antagandena, vilket i slutändan kommer att gynna kunderna. Läs hela intervjun här för att lära dig mer om hur resebranschen anpassar sig efter den nya miljön.

F. 1: Hur tror du att resebranschen kommer att utvecklas efter covid-19?

Till följd av covid-19 överväger resebranschen nya sätt att driva verksamhet. Gamla processer utmanas, och förhoppningsvis kommer vissa förändringar att ske fortare. Ett exempel är incheckningen på hotell. Äntligen kan vi få se hur branschen välkomnar kontaktfri incheckning, flexiblare priser och förbättrade rutiner för hälsa och säkerhet.

Vi ser även att värdet av marknadsplatser online inte utmanas av covid-19. I kristider ser vi istället att onlineresebyråer tenderar att hämta sig fortare. Leverantörerna vill få ut sina erbjudanden, och kunderna söker sig till erbjudandena, så i allmänhet tenderar marknadsplatser att hämta sig snabbare.

F. 2: Du pratade om ökad flexibilitet för resenärer. Hur försäkrar man flexibilitet för resenärer när saker och ting hela tiden förändras?

För att uppfylla behoven från aktsamma resenärer och säkerställa bokningsflexibilitet är nu nästan 70 % av alla prisplaner för boende på Expedia Groups webbsidor återbetalningsbara. Dessutom introducerar Expedia Group ett nytt filter, som gör det möjligt att söka efter flyg med flexibla priser globalt på Expedia Groups sidor. Detta möjliggör byten och ändringar i resplaner vid behov.

F. 3: Hur gör ni för att behålla kundernas förtroende under den pågående krisen, särskilt vad gäller hälso- och hygienrutinerna på olika boenden?

För att försäkra att kunderna kan känna sig trygga när de bokar skapade Expedia Group en ny funktion, som gör det möjligt för boendepartners att lyfta fram hälso- och hygienrutinerna som följs på deras boenden. Här ingår bland annat kontaktfri in- och utcheckning, handsprit som finns tillgänglig för gäster, utökade städprocesser och planer för social distansering. För att främja boendeägares och gästers hälsa och hygien introducerade även Vrbo, Expedia Groups varumärke för semesterboenden, en renlighetschecklista som läggs till i boendebeskrivningarna på Expedia Groups webbsidor. Dessa ansträngningar visar resultat. De semesterboenden som har uppdaterat sitt innehåll kring hälsa och hygien på Vrbo bokar 10 procent fler rumsnätter netto. (Källa: EG:s interna uppgifter från augusti 2020.)

F. 4: Vilka typer av resor tror du kommer att återhämta sig snabbast? Vilka åtgärder hade skyndat på återhämtningen?

Vi ser upplyftande tecken i trenderna för efterfrågan på inrikesresor, hyrbilar och semesterboenden. Men jag tror att folk vill söka sig längre bort. Jag skulle vilja se att myndigheterna utvecklar hälso- och säkerhetsrutiner som gör det möjligt för folk att resa utomlands, istället för att hålla gränserna stängda. Vad gäller att påskynda återhämtningen skulle jag säga att alla leverantörer och partners måste förstå hur resenärernas preferenser utvecklas, så att vi är redo att uppfylla deras behov när de väl kan resa på ett friare sätt.

F. 5: Kan du ge några exempel på åtgärder som leverantörer vidtar för att öka förtroendet från resenärerna och reagera på krisen?

Vi genomförde en enkätundersökning med 10 000 partners över hela världen för att förstå deras återhämtningsstrategier efter covid-19 rörande allt från priser och intäktshantering till prioriteter kring hälsa och säkerhet. Det var uppenbart att renlighet och säkerhet hade högsta prioritet. Bland åtgärderna fanns:

  • utökade städ- och desinficeringsrutiner i gästrum och delade utrymmen
  • gratis rengöringsprodukter, såsom handsprit och desinficerande servetter
  • skyltar som påminner personalen och gästerna om att tvätta händerna och vidta försiktighetsåtgärder, som social distansering
  • personalutbildning om hur man skyddar sig själv och gästerna samt tillhandahållande av personlig skyddsutrustning.

Läs mer här

F. 6: Vad gör Expedia Group för att stödja sina partners i deras återhämtningsarbete efter krisen?

I maj 2020 meddelade Expedia Group att 275 miljoner dollar hade lagts undan för att hjälpa partners att hämta sig efter coronapandemin och för att driva på återhämtningsarbetet i branschen som helhet. Expedia Groups återhämtningsprogram består av globala initiativ för att stödja branschen samt arbete för att hjälpa enskilda boenden och mindre kedjor att bygga upp sina verksamheter, locka värdefulla gäster och optimera sina kassaflöden. För att hjälpa permitterad och omplacerad personal att ta sig igenom dessa tider skapade Expedia Group ett gratis utbildningsprogram vid namn Expedia Group Academy. Programmet kommer bland annat att handla om mångfald och integration, försäljnings- och affärskunskaper samt ledarskapsutbildning. Vi jobbar också på att vinna tillbaka resenärernas förtroende genom att samarbeta med våra resepartners för att erbjuda flexibla priser och utökade hälso- och säkerhetsåtgärder. Vi stödjer även destinationer genom våra Media Solution-program. Till våra företagspartners erbjuder vi verktygen de behöver för att kunna justera och uppdatera sina resepolicyer, så att deras anställda kan känna sig trygga när de börjar åka på affärsresor igen.

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta vårt team.