Coronaviruspandemin: Accelererad innovation för att stödja affärsresor

Av Alex Kaluzny, Chief Product and Technology Officer
Vi genomgår en pandemi vars like vi aldrig tidigare skådat. Vi har upplevt globala resestörningar och sjukdomsutbrott, som virusen sars och ebola, och vi vet att möjligheten att lyssna på kunders behov och att reagera snabbt på dessa behov är något som har stor inverkan på hur effektivt vi stödjer Travel Managers och affärsresenärer.
Kulturen hos Egencia har alltid haft, och fortsätter att ha, fokus på innovation för kunder, och pandemin med covid-19 har förstärkt vårt fokus ännu mer. Till skillnad från många andra affärsresebyråer bygger och driver vi vår egen teknologi. Vi har snabb tillgång till vår analysdata och har kunnat reagera omedelbart för att leverera nya funktioner på bara några timmar — vilket ibland bokstavligt talat inneburit skillnaden mellan att få hem affärsresenärer och att de fastnar där de är.
Samtliga följande förbättringar introducerades samtidigt över hela världen och översattes till 15 språk för att försäkra oss om att vi erbjuder stöd för alla kunder runtom i världen.
Säkerhet för resenärer under covid-19
Covid-19 har förstärkt vikten av säkerhet för resenärer på nya och tidigare okända sätt. Travel Managers och kollegor på personalavdelningar måste veta var deras resenärer planerar att vara och var de har varit, vilket de har kunnat tack vare Egencias resenärsspårning.
Tre dagar innan Världshälsoorganisationen förklarade covid-19 som pandemi introducerade vi förbättringar av vår resenärsspårning för att låta Travel Managers söka efter sina resenärer med fler parametrar, baserat på användardata och feedback från kunder. Nu kan de söka globalt, efter land, efter stad eller efter en anpassad region som ritas ut på en karta.
Samtidigt blev det även snabbt tydligt att den unika situationen med coronaviruset innebär att det är av yttersta vikt att Travel Managers även får information om var resenärerna har varit nyligen. Dessutom introducerade vi en funktion i resenärsspårningen för att “se bakåt”. Travel Managers kan nu söka på de senaste 30 dagarna för att se var resenärer har varit och enklare förstå om de har varit nära eller i ett högriskområde för covid-19.
Snabb support
Virusutbrottet har konstant utvecklats, och det har vi också. Vi har sedan länge haft reseaviseringar för störningar som orkaner, strejker eller andra kritiska händelser, men nu har våra team lagt all fokus på att försäkra sig om att våra kunder och resenärer får tillgång till informationen de behöver för att fatta beslut och vidta åtgärder under varje del av reseprocessen.
Vi har sett till att få ut uppdateringar snabbare, med nya funktioner och tips som hjälper affärsresenärer att ta kontroll över sina resor. Vi har arbetat stenhårt för att koppla affärsresenärer till resekonsulter på Egencia på nya sätt, så att vi kan hjälpa alla resenärer som behöver oss. Vi har till exempel byggt ett onlineformulär som resenärer kan fylla i för att avboka bokningar. Vi har utvecklat en process för att avboka flera bokningar åt gången för de kunder som har fattat det svåra beslutet att avboka alla resor i vissa regioner.
Vi har samarbetat med våra leverantörspartners medan de fortsätter att uppdatera sina policyer för att erbjuda mer flexibla avbokningsalternativ. Vi har delat med oss av regelbundna uppdateringar av flexibla policyer för avbokning och ändring från våra flygbolags-,hotell-, tåg- och hyrbilspartners i realtid - en riktig kraftprestation med tanke på hur snabbt ändringarna har skett!
Dessutom har vi försäkrat oss om att ändringarna reflekteras på vår plattform och hjälper resenärer att avboka tidigare icke-återbetalningsbara bokningar online. Vi hjälper våra kunder att navigera sig fram genom dessa exceptionella tider. Genom Egencias hjälpcenter arbetar vi dygnet runt för att få ut den senaste reseinformationen till resenärer, Travel Managers och allmänheten. För de som fortfarande är på resande fot eller kanske måste resa utför vi ytterligare förbättringar av mobilappen för att försäkra oss om att alla har tillgång till samma information om covid-19 på telefonen som på datorn.
Och för kunder som bokar resor har vi inkluderat möjligheten att filtrera hotellsökresultaten för att visa de med flexibla avbokningspolicyer samt lagt till en banner i hotellsökresultaten som lyfter fram dessa hotell för resenärer.
Vårt arbete fortsätter
Egencia stödjer kunder i fler än 60 länder runtom i världen. Vi har dessutom ett globalt team med 3 000 resekonsulter som talar 30 olika språk och kan hjälpa dina resenärer i realtid, 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Vi har anammat en modell som innebär att vi “följer solens gång”, så att vi kan erbjuda stöd för Travel Managers och affärsresenärer runtom i världen så snabbt och effektivt som möjligt. Den här approachen innebär att våra team arbetar över flera tidszoner, där ett team levererar sin del av en ny innovation och lämnar över till ett annat team när de börjar sin dag – på så sätt slutar aldrig vårt innovationsarbete, inte ens när solen går ner.
Detta är bara några av de snabba förbättringar vi har introducerat för att hjälpa våra kunder medan deras affärsresenärer är på resande fot och Travel Managers förvissar sig om sina resenärers säkerhet under den här utmanande tiden. Vi är stolta över att kunna leverera snabb innovation och arbeta för våra kunder för att försäkra oss om att deras resa går smidigt, från planeringsstadiet till en säker hemresa.