Skip to main content

Iögonfallande teknologi för en bättre användarupplevelse

Posted: 16 June 2016
Topics: Blogg
eyetracking-blogplain.jpg
Denna innovativa teknik som kan visa vad du tittar på, under hur lång tid samt om du är nöjd eller irriterad, hjälper Egencia att utveckla sin bokningsplattform till att bli smidigare, snabbare och mer givande för dess användare. Företagets eyetracking-teknik använder diskreta infraröda sensorer kopplade till en datorskärm för att se exakt vad du fokuserar på och hur dina ögon rör sig mellan de olika elementen på skärmen. Målet? Att hjälpa bokningsplattformens användare att få den bästa möjliga användarupplevelsen, oavsett när och var de använder den.
Egencia och moderbolaget Expedia har ett eget team bestående av experter inom user experience (UX) som deltar i att utveckla plattformerna. ”Det är oerhört värdefullt att ha personer som kan vår bransch, våra verktyg och som känner våra användare väl så att de förstår vad de ser”, säger Kyle Russell, User Experience Research Manager på Egencia. Kyle är fascinerad över hur vi ser världen. “Ögat är ett otroligt optiskt instrument. Det kan fokusera om blixtsnabbt, från någonting i horisonten till skärmen framför dig på bara en tredjedels sekund”, fortsätter han. Den vanligt förekommande uppfattningen att ögonen enbart fångar upp ljus från omgivningen för att skapa en fullständig bild av världen stämmer inte riktigt. Den centrala delan av näthinnan, fovea, är den enda delen av ögat som möjliggör klar och distinkt syn. Området omkring är mindre distinkt, men våra hjärnor upplever inte denna luddighet. “När vi läser en text kan vi bara se ett eller två ord tydligt åt gången. Allt annat på sidan är inte lika tydligt”, säger Kyle. Både Egencia och Expedia använder eyetracking-teknologi för att skapa en smidig användarupplevelse för de besökare som använder dess tjänster via smartphones, surfplattor eller datorer. Det finns en subtil skillnad mellan hur de två företagen använder teknologin.
“Inom affärsresesegmentet ligger fokus på effektivitet snarare än på, låt oss säga, inspirera människor att boka en resa till Paris”, säger Kyle. "Inom Egencia används eyetracking till att se till att användarna hittar det de söker och att det fungerar väl”, säger han.
Det finns ett flertal olika typer av eyetracking-teknologi. En av de vanligaste typerna använder så kallade värmekartor som samlar ögonrörelserna över ett antal användare och som resulterar i en karta vars färger är ”varmare” där personerna tittat mest och ”kallare” där de tittat minst. Värmekartor används ofta inom digital marknadsföring. För Egencias team anses de visuella flödena eller videorna som visar exakt var en individuell användare tittar vara de mest nyttiga. Systemen följer dina ögons plötsliga rörelser mellan saker du observerar i din omgivning och saker som du kort fokuserar på. Informationen presenteras genom en serie linjer (rörelser) och punkter (fokus). Storleken på cirklarna visar hur länge personerna tittar på denna speciella punkt innan deras ögon går vidare till att betrakta någonting annat. Blickens handlingar som systemen läser av visar oftast att ögonen rör sig mellan tidsinformation och priser och att mindre tid läggs på att läsa den information som ligger överst på sidan (header). Egencia använder ett tracking-system som heter Tobii Pro X2-60: en infraröd sensor som fästs längst ner på skärmen. Andra system använder glasögon men att fästa systemet direkt på skärmen är mindre störande vilket gör att personerna tenderar att agera mer naturligt. Egencias mobila användarupplevelse testas på ett ganska annorlunda sätt. Här används en monter för mobila enheter och en videokamera, som registrerar hur människor interagerar med bokningssidan och hur deras fingrar rör sig över pekskärmen. Undersökningen sker oftast på kundens kontor istället för i ett labb.
”Vi samarbetar med våra Account Managers för att identifiera kunder och sätter sedan upp ett mobilt labb i ett konferensrum hos kunden”, säger Kyle.
”Då är personerna i sin egen miljö och mer bekväma och naturliga i sitt beteende. De är mycket öppnare än i en laboratoriemiljö, där de riskerar att känna sig pressade att prestera”. Såväl affärsresenärer som resebeställare deltar i eyetracking-studier. ”Beroende på det specifika ämnet kan antingen en majoritet av resenärer eller beställare vara med. Vi vill se till att allting fungerar bra för de båda grupperna”, säger Kyle. Det brukar vara existerande kunder till oss och de flesta är frekventa affärsresenärer med många resdagar varje år”. Teamet har även noterat vissa skillander i beteende mellan olika kulturer och nationaliteter. ”Det finns definitivt fler likheter än skillnader”, kommenterar Kyle. ”Jag har sett att reaktionerna kan se olika ut på sajterna eftersom människor har olika toleransnivå för systemet som fungerar annorlunda”. Egencias forskning visar att européer tenderar att fokusera mer på pristyper, regler och restriktioner än användarna i Nordamerika.
För Egencia är utgångspunkten alltid bra design.
“Det är viktigt att säkerställa att du har en design som fungerar bra, som validerats och som ger en god upplevelse. Det kommer du fram till genom att förstå vad kunderna behöver och genom att ha en effektiv designstrategi”, säger Kyle. ”Därefter A/B-testar du för att se hur du kan förbättra din design, vilket gör det möjligt att testa olika varianter och stegvis förbättra sajten”, fortsätter han. Det är här eyetracking är ovärderligt.
Så vad använder UX-teamet eyetracking-teknologi till att studera?
Ett av de tester teamet har genomfört är att be deltagarna att se hur lång tid de behövde för att byta tåg på en station för en resa som inkluderar ett tågbyte. ”En sak vi upptäckte var att personerna inte ens noterade tidsuppgifterna för tågbytet”, säger Kyle. ”Vi valde då att indikera dem med en mörkare färg för att framhäva dem bättre”. Egencia tar affärsresan till nya höjder genom att erbjuda en uppkopplad och produktiv upplevelse. Genom att samla allt som affärsresenärer behöver - utbud, teknologi, service och rapportering - på en och samma plats och samtidigt erbjuda en smidig användarupplevelse sätter Egencia resenärerna i hjärtat av resan.