Hit åker svenska affärsresenärer i vår - Egencia spår säsongens mest populära affärsdestinationer
3 min
Topics: Blogg

Stockholm – 26 mars 2018 – Egencia®, ett ledande globalt travel managementföretag (TMC), har tittat djupt i kristallkulan och analyserat affärsresenärernas vanligaste destinationer för att se hur resandet kommer att utvecklas i en nära framtid. Köpenhamn, London, Frankfurt eller Shanghai – vilken stad blir svenska affärsresenärers ledande destination i vår?
De tio vanligaste destinationerna för svenska affärsresenärer ändras i regel väldigt sällan och radikala förändringar på listan är ovanliga. Men, det är kanske inte lika säkert längre. Genom att utvärdera tidigare års siffror och kombinera dem med globala trender och industriledande insikter spår Egencia att förändringar är på väg. För svenskarna har Köpenhamn och Oslo alltid verkat som hubbar och de behåller sina toppositioner, men det är på platserna tre till tio som det börjar att röra på sig."När vi tittar på de populäraste destinationerna 2017 och jämför dem med årets första månader så förutspår vi några intressanta förändringar. Vi tror att affärsresorna till London kommer att minska procentuellt och tappa till destinationer som Bryssel och Frankfurt. Vi har redan konstaterat att Frankfurt vuxit som destination och vi tror att denna trend fortsätter under 2018. Vi ser också att resor till Asien och Shanghai nu placerat sig på nionde plats på listan. Detta är nytt och vi tror att svenska affärsresenärers intresse för att åka österut kommer fortsätta att öka", säger Michael Schüller, vd för Egencia i Sverige.Variationerna på topplistan kan vara orsakade av att det politiska och finansiella landskapet förändras och skulle kunna vara förklaringen till att Shanghai och Frankfurt klättrar medan London tappar. Bloomberg har till exempel rapporterat att Frankfurt vunnit kampen om London-baserade jobb som efter Brexit omlokaliseras till nya platser inom EU. Flera banker har valt den tyska staden som säte för sina huvudkontor för att säkra fortsatt tillgång till EU:s inre marknad. Att Shanghai klättrar som affärsdestination kan förklaras av Kinas snabba demografiska förändring, ökande inkomster och en mer öppen affärsmiljö. Detta har gjort den kinesiska marknaden mer attraktiv för en mängd olika typer av företag i väst vilket bland annat har rapporterats av B2B International.
Hit går svenska affärsresor i vår:
- Köpenhamn
- Oslo
- Bryssel
- London
- Amsterdam
- Helsingfors
- Paris
- Frankfurt
- Shanghai
- Berlin
Om Egencia Egencia får varje affärsresa att räknas för både resenärer och Travel Managers. Affärsresebyråns branschledande digitala plattform förenklar processen att planera, boka och hantera affärsresor. Genom att förlita sig på de senaste, datadrivna insikterna från Egencia, ligger företagen ett steg före och kan göra val som är anpassade till affärsresenärens preferenser och företagspolicy. Ett dedikerat team av resekonsulter står redo att assistera vid varje steg på vägen, när och var som helst. Egencia har små, medelstora och multinationella kunder i mer än 65 länder. För mer information om Egencia, besök www.egencia.se eller följ oss på Twitter eller LinkedIn. Du kan också följa med på vår blogg. © 2018 Expedia och Egencia, LLC. Alla rättigheter förbehållna. Egencia och Egencias logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Expedia, Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.
Presskontakt: Annie McElroy-Arnaud | PR Manager, Europe | a.mcelroyarnaud@egencia.com | (+33) 1 73 01 02 21 Carsten Carlsson | Hill+Knowlton Strategies | carsten.carlsson@hkstrategies.com | +46 (0)708 93 50 22