Skip to main content

Vad du kan förvänta dig om vaccin, standarder och säkerhet

Posted: 03 February 2021
Travel health and safety news

Av Wendy White, CMO på Egencia

Förra veckan satte jag mig ner med dr William Hauptman, medicinsk chef på International SOS, och Bruce McIndoe, expert på reseriskhantering och grundare av Word Aware, för att diskutera de senaste nyheterna om vacciner och hur de kommer att påverka affärsresebranschen under det kommande året.

Egencia: Under de senaste veckorna har vi fått många goda nyheter om vaccin mot covid-19. Hur säkra och effektiva är de här vaccinen egentligen?

Dr Hauptman: Vi har hört både mycket dåliga och goda nyheter. De dåliga nyheterna är att antalet smittofall och antalet som vårdas på sjukhus ökar i många länder. Det kommer att vara en tuff vinter. Men de goda nyheterna är att det finns 58 vacciner som just nu genomgår kliniska prövningar runt om i världen och att sex av dem är mycket lovande. Eftersom de använder olika plattformar och tekniker är de förmodligen särskilt passande för olika befolkningar. De fantastiska nyheterna är att två vacciner är på väg att bli godkända och att de har en effektivitet på nästan 95 % – helt otroligt med tanke på att vårt ursprungliga mål var 50 %. Dessa vacciner kommer att bli tillgängliga redan senare den här månaden.

Egencia: Hur kommer distributionen av vaccin se ut i olika länder runt om i världen och vad betyder vaccinerna för affärsresebranschen?

Dr Hauptman: Vaccinerna kommer inte göra att allt helt plötsligt återgår till det normala. Istället kommer de att leda till långsamma förändringar över tid, i samband med att vi övervakar vaccinernas distribution och effekt. Det kommer att ta tid för oss att förstå hur långlivad vaccinernas effektivitet är, och om och hur mycket vi behöver förstärka skyddet med hjälp av boosterdoser. Det finns mycket som vi fortfarande inte förstår.

Bruce McIndoe: Jag håller med. Vi kommer att se vaccinernas verkliga effekt först under andra halvan av 2021 och 2022. Vi behöver arbeta för att hantera vaccinmotstånd och få upp vaccinationsgraderna till 50–70 %, vilket är nivån som krävs för att uppnå flockimmunitet. Vi kommer att befinna oss i en slags hybridsituation där vi använder tester och skyddsåtgärder (munskydd, social distansering) samt arbetar med att distribuera vaccinerna till världens alla hörn samtidigt som vi ökar produktionen och distributionen.

Egencia: Vad betyder det här för affärsresebranschens återhämtning?

Dr Hauptman: Det kan skapa en riktig klyfta mellan inrikes- och utrikesresor. I vissa länder förväntar jag mig att inrikesresorna nästan kommer att gå tillbaka till det normala i mitten av nästa år. Men det kommer att vara svårare för det internationella resandet att återhämta sig, eftersom vaccinationsdistributionen och resekraven kommer att skilja sig så mycket mellan olika länder.

Egencia: Många flygbolag har sagt att de kommer att kräva vaccinationsbevis för internationella resor. Hur kan vi förvänta oss att det här kommer att fungera? 

Bruce McIndoe: Vaccinationsbevis är något som redan används i stor utsträckning. Till exempel används vaccinationsbevis för gula febern. Vi vaccinerar alla resenärer som reser till länder där den här sjukdomen sprids. När vacciner mot covid-19 blir tillgängliga för allmänheten kommer vaccinationsbevis att krävas även för covid-19. Det är viktigt att påpeka att tillgängligt för allmänheten är nyckelorden här.

Dr Hauptman: Precis som Bruce säger kommer vi att hamna i ett hybridläge. Idag kräver flygbolag och resmål negativa PCR-tester (för covid-19) – ibland upp till tre gånger före resans avgång eller ankomst. Under de kommande två åren kommer vi att övergå från PCR-tester till vaccinationsbevis, men under tiden kommer vi att ha en slags hybridsituation med tester före resor, vaccinationer och tester på resmålet.

Egencia: Vi har använt vaccinationskort i många år. Vad behövs för att skapa en elektronisk standard eller privat, fritt tillgänglig vaccinationsinformation som kan hjälpa till med att skapa en effektivare affärsreseupplevelse?

Bruce McIndoe: Initiativet Travel Again arbetar med att ta fram standarder. Just nu ligger fokus på att testa och förenkla dessa standarder. Det finns även två organisationer som arbetar med att ta fram en resestandard för elektronisk dokumentation. IATA fokuserar på flygtransport och samarbetar med flygbolagen så att de slipper ta sig an den här utmaningen på egen hand. World Economic Forum har ett program som kallas CommonPass, vars mål är att skapa hälsointyg som kan användas mer omfattande.

Egencia: Vad behöver Travel Managers göra just nu?

Bruce McIndoe: Alla krav som rör avreseorter och resmål, tester, vaccinationer och resenärsspecifika riskfaktorer som ständigt förändras gör situationen komplicerad. Det kommer att vara en tuff tid för alla Travel Managers om vi i resebranschen inte gör allt vi kan för att lösa problemen.

För dem är det viktigt att deras affärsresebyråer tar till sig den viktigaste informationen om avreseorterna och resmålen och att de får stöd i form av verktyg för resenärsspårning. Det är just det här som Egencia har gjort. Där har man slagit huvudet rätt på spiken. Det är viktigt att affärsresebyråerna ser till att dessa aspekter implementeras direkt i bokningsplattformen, så att de blir en integrerad del av bokningsprocessen.

Dr Hauptman: Jag håller med. Travel Managers måste förhålla sig till förstärkta säkerhetspolicyer och inte endast främja vaccinationer och införa preventiva åtgärder som resekit. De måste även aktivt informera resenärerna om åtgärder som reducerar riskerna, såsom hygienstandarder, munskydd, social distansering och information om det aktuella resmålet. Men Travel Managers måste dessutom se till att de får hjälp av sina samarbetspartners för att tillhandahålla sjukvårdstjänster, till exempel för att omplacera eller evakuera resenärer som oväntat hamnar i karantän. De behöver även ge resenärerna och affärsreseprogrammen tillgång till ekonomiskt skydd i form av reseförsäkringar.

Vill du veta mer?

Egencias kunder kan logga in för att se hur vår Travel Advisor kan hjälpa dem med information om avreseorter och resmål.

Läs vår omfattande guide om resenärernas välbefinnande.

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta oss.