Skip to main content

Egencia och det nystartade vårdtekniksföretaget Apollo förmedlar vårdtjänster under covid-19-tider

4 min
Posted: 11 May 2020Updated: 05 August 2022
Topics: Blogg
Apollo-blog-image-size-reduced.jpg

Dr Jon Lensing, MD, föddes i Iowa och har därför personlig erfarenhet av landsbygdens utmaningar när det gäller vården. Association for American Medical Colleges (AAMC) uppskattar att det år 2030 kommer att vara en brist på 120 000 läkare över hela USA. Ännu dystrare är det faktum att i områden där sjukhus stänger ökar dödstalen med 5,9 procent. Under sitt tredje år på läkarutbildningen tittade Jon närmare på dessa siffor och frågade sig själv: Hur skulle det vara om vi kunde matcha vårdpersonal med sjukhus där de behövs?  När allt kommer omkring lever vi i gigekonomins era, tänkte han. I nästan alla sektorer ser vi hur arbetsmarknaden går mot korttidskontrakt eller frilansarbete, snarare än fasta anställningar. Skulle man kunna göra likadant inom vården? 2019 lanserade Jon och hans vänner Apollo, som är ett nytt företag inom hälsovårdsteknik. För att se om de kunde lösa problemet började företaget erbjuda en webbaserad plattform utformad för att matcha läkare, sjuksköterskor och andra specialister med vårdanläggningar i behov av personal. Ursprungligen planerade de att uteslutande fokusera på sjukhus i Iowa, eftersom Jon och hans team ville ge tillbaka till samhället där de växte upp. Och sedan inträffade krisen med covid-19.

Hur covid-19 har förändrat situationen för vårdpersonal När Jon och hans partners såg hur coronaviruskrisen utvecklades insåg de att de var i en unik position för att hjälpa till. ”Vi beslutade att öppna plattformen för alla typer av vårdleverantörer och erbjuda tjänsten gratis för alla vårdsystem i landet”, berättar han. Projektet nådde en astronomisk tillväxt, nästan över en natt. ”Vi var ett litet team på fem personer innan detta startade”, förklarar Jon. ”När vi publicerade projektet på helpwithcovid.com, var det över 110 personer som erbjöd att hjälpa till.” Apollo behövde snabbt utöka sina team för utveckling, marknadsföring och försäljning, och noggrant övervaka hälsovårdsregler i flera delstater. ”Vi fokuserade på produkten och användarupplevelsen för matchningsdelen av plattformen, men vi hade ingen komponent på plats för att flytta personer från plats till plats och inhysa dem.” Det var där Egencia och deras affärsreseplattform kom in i bilden.

Egencia som en viktig partner för vårdresor ”Vi var mycket glada över att inleda ett samarbete med Egencia”, säger Jon. ”För att tillgodose våra behov behövde vi ett team som kunde hantera allt från bokningar till transport och boende, och som hade en engagerad kundservice.” Nu i samband med covid-19 drar alla sitt strå till stacken på Apollo. Ledningen hanterar allt från att introducera nya samarbetspartners till att hålla affärsreseplattformen uppdaterad med resebranschens snabbt föränderliga regler. ”Med de effekter som covid-19 har haft på rese- och hotellbranschen visste vi att vi behövde en partner med erfarenhet som kunde hålla jämna steg med den ständigt föränderliga situationen”, förklarar Jon. ”Eftersom vår vårdpersonal i frontlinjen funderar på saker som att ansluta sig till ett nytt sjukhus eller möta kraven från patienter, är det tryggt att veta att logistiken för resor och boende hanteras av ett expertteam.” Apollo har registrerat mer än 700 vårdarbetare. Vissa av dem söker deltidsarbete, medan andra söker volontärmöjligheter. Många av dessa personer är villiga att resa över hela landet för att ge sitt stöd till områden som drabbats av covid-19. Jon säger att Apollos vårdarbetare använder Egencias bokningsplattform för att hantera allt från flyg och hotell till biluthyrning. ”När våra kandidater matchas med ett lämpligt jobb skickas de omedelbart vidare till Egencia för alla deras resebehov. Egencia arbetar med dem för att se till att de kommer dit de behöver vara, i rätt tid”, förklarar Jon. Apollo förutser att deras team kommer att bli ännu större. ”Vi räknar med att boka hundratals resplaner åt våra vårdarbetare under de kommande månaderna”, säger Apollos COO Christian Williams. När kurvan planar ut förutspår Jon att vi kommer att se en annan omfördelning inom vården. Apollo är redo att stå till tjänst, och Egencia är redo att hjälpa dem med deras vårdresebehov. ”Vi är otroligt glada över att ha en resepartner som är lika engagerad som vi är i vårt företags mission”, säger han. ”Egencia lyfter en enorm börda från våra axlar. Att dela samma värderingar främjar ett starkt samarbete, som vi hoppas kommer att fortsätta på lång sikt.”

Läs mer om reseprogrammet Helping Healthcare från Egencia.

Letar du efter bättre affärsreselösningar? Kontakta vårt team.