Skip to main content

Affärsresenärer använder mobilen när de är på resande fot - gör du?

4 min
Posted: 21 August 2017Updated: 15 September 2020
Topics: Blogg
EmergingTechBlog2Image.jpg
För dagens affärsresenärer är tekniken allt. De mäter hur nöjda de är med en resa utifrån hur väl teknologin, särskilt mobila tjänster, underlättar deras totala upplevelse. Vi utförde nyligen en enkätundersökning med affärsresenärer globalt*, och 66 % av dem säger att de vill kunna boka och hantera sina resor på alla enheter. Inte nog med det, 55 % av de tillfrågade vill även kunna använda sina mobiler mer, exempelvis för att checka in på hotell och boka hyrbilar. Men deras ord stämmer inte överens med deras handlingar.  Trots deras önskan om att kunna använda mobilen mer under sina affärsresor, har affärsresenärerna varit förvånansvärt långsamma med att faktiskt börja använda sig utav reseappar. Detta gäller i synnerhet appar från affärsresebyråer. Istället fortsätter de att hantera resor via leverantörers och affärsresebyråers webbsidor – allt från bokning och ändringar, till att ta kontakt med kundservice. I takt med den ständiga utvecklingen inom teknologin, förväntar vi oss att allt fler affärsresenärer kommer att gå över till de mobila tjänsterna. Men teknologin kan inte själv frammana den här förändringen. Travel Managers måste anamma och uppmuntra användning av affärsresebyråernas mobila lösningar som ett viktigt verktyg för reseadministration, vilket bidrar till att öka efterlevnad av resepolicy förbättra säkerhet (Duty of Care) och förbättra resenärers upplevelse under resan. Varför? Därför att affärsresenärer inte är de enda som gynnas av snabbare och mer personliga upplevelser på mobila enheter - även Travel Managers, resebeställare och assistenter kommer att dra nytta av dem. Mobila framsteg gör resebranschen bättre rustad för resenärernas förväntningar och möjliggör snabb kommunikation vid resestörningar, förbättrad förhandlingskraft genom samlad data, samt öka den övergripande tillfredsställelsen med reseprogrammet.
Så vilka mobila framsteg har vi att vänta oss? Här är några trender att hålla ett öga på:
  • Artificiell intelligens (AI): Senare i år kommer vi att se fler framsteg inom AI, däribland maskininlärning, Deep Learning och Natural Language Processing, enligt uppgifter från Deloitte. Användandet av dessa teknologier resulterar i förbättrad och smartare sökning, bokning och kundservice, och att leverera skräddarsydd information går snabbare än någonsin. Till exempel finns det reseappar som använder sig av röstigenkänning för att ta emot instruktioner från resenärer, för att sedan skicka anpassad information till dem på deras mobila enhet, surfplatta eller smartklocka.
  • Smarta data: Smart data går ut på att samla in förutsägbara insikter från stora datapooler, så att välgrundade beslut kan fattas. IBM Watson introducerade Insight Cloud Services för att hjälpa företag att på ett ordentligt sätt samla in, hantera och agera utifrån smart data. I allt högre utsträckning implementerar affärsresebyråer nu liknande system för att analysera resenärers beteenden och optimera mobila upplevelser med nya och förbättrade funktioner. Det gör livet enklare för Travel Managers, resebeställare och assistenter.
  • Sakernas Internet/Internet of Things (IoT): Sakernas Internet har varit ganska upphaussat under det senaste årtiondet, men enligt en färsk undersökning av Tata Consultancy Services sker avsevärt mycket större investeringar hos företag i rese- och servicesektorn. De stora spelarna på marknaden experimenterar med Sakernas Internet för att förbättra reseupplevelsen. Av dessa kan nämnas spårningstekniken för bagage med Delta, Disneys program MagicBand och Aloft Hotels röstaktiverade hotellrum. Från ett resenärsperspektiv skulle IoT kunna leda till ännu mer personalisering, eftersom de kan spara preferenser om sina vanligaste resmål via den mobila enhetens position. Travel Managers behöver samtidigt överväga vilka konsekvenser IoT medför vad gäller datasäkerhet och integritet.
Även om en stor del av denna teknologiska utveckling ännu är i ett tidigt skede, är det hög tid att börja bygga en mobilstrategi. Det är dags för reseansvariga att prata med affärsresebyråer om deras kapacitet inom mobila lösningar och implementera en marknadsföringsstrategi för att uppmuntra resenärer att anamma lösningarna. När Travel Managers har resenärerna på sin sida blir det enklare att hantera resepolicyn på ett effektivt sätt, ha uppsikt över reseaktivitet, upprätthålla säkerheten (Duty of Care) och policyefterlevnad, i takt med att nya innovationer dyker upp på marknaden. Med en aktiv strategi anpassad till både nutiden och framtiden kommer du kunna dra nytta av fördelarna på lång sikt. Du kan se fram emot att lära dig mer om kopplingen mellan framväxande teknik och resenärers tillfredsställelse i vårt nästa blogginlägg. (Läs ordlistan Skippa TechSnacket för att få veta mer om nya tekniktermer. Prova Egencias kostnadsfria app genom att ladda ner den på iOS och Android!)  
*Egencia Business Travel and Technology survey, 4:e utgåvan.